Kommunen velger grønt - ny elfeiebil

Drammen kommune har gått til innkjøp av elektrisk feiebil. Nyinvesteringen vil spare miljøet og redusere driftskostnadene med 80 prosent sammenlignet med forgjengeren.

Grønn og hvit el-bil. Som feier gatene. Vår blå himmel.
BILDE: Den nye el-feiebilen har erstattet en feiebil som gikk på diesel.

Sparer miljøet

Det er tverrpolitisk enighet om at Drammen kommune skal bli Norges grønneste kommune, og derfor må det tas grønne valg hver gang muligheten byr seg. Å gå fra biler som går på fossilt drivstoff til nullutslippskjøretøy sparer miljøet.

Den nye elfeiebilen reduserer Co2 utslippet med 15.617 kg, i forhold til den gamle feiebilen. Det er hvis det blir lagt inn i regnestykket at bilen blir brukt åtte timer om dagen, 100 dager i året.

I tillegg er driftskostnader 80 prosent lavere enn for en vanlig feiebil.

Elbilen kan gå i åtte timer før den må lades, og batteriene lades opp fra 0 – 100 prosent på 2,5 time. Med så kort oppladningstid vil bilen kunne gå inn i to skifts ordning, om det skulle være nødvendig.

Bare fordeler

Avdelingslederen for Infrastruktur og samferdsel ser bare fordeler med den nye feiebilen.

– Vi trengte å skifte ut en av feiebilene våre og da var det naturlig for oss å gå over på elbil. Både for å spare miljøet og for å gi de ansatte en ergonomisk og fysisk god arbeidsplass, sier Thore Henry Hegnes og tilføyer:

– Støyen er betraktelig redusert fordi bilen går på strøm. Det vil både de ansatte og omgivelsene merke.

Den nye elfeiebilen skal i hovedsak feie gater og torg, og den vil også bli brukt til tømming av sluk og sandfang.

El bil som feier gatene. Fint vær blå himmel. Grønn og hvit bil.
BILDE: El-feiebilen har ledd mellom førerhus og vogn. Det gjør at den egner seg godt på steder der det er trangt og svingete.