Ministere fikk se at flomforebygging virker

Onsdag besøkte olje- og energiminister Terje Aasland og kommunalminister Sigbjørn Gjelsvik Krokstadelva og Mjøndalen. Der fikk de en orientering om flommen og flomsikringstiltakene som er gjennomført de siste årene.

15 minutter forsinket på grunn av de store trafikale problemene flomstengte hovedveier medfører, svingte olje- og energiminister Terje Aasland og kommunalminister Sigbjørn Gjelsvik inn på Sandstranda onsdag ettermiddag.

Der ble de møtt av ordfører Monica Myrvold Berg, regionsjef i NVE Sør Elisabet Rui, leder av hovedutvalg for tekniske tjenester Lina Strandbråten og beredskapssjef i Drammen kommune Sten Petter Aamodt. De orienterte ministrene om de omfattende flomsikringstiltakene NVE og kommunen har gjennomført i Krokstadelva og Mjøndalen etter ekstremværet Frida i 2012. Samtidig fikk ministrene se det midlertidige flomvernet som er satt opp på Sandstranda.

Fire personer står og snakker sammen
ORIENTERTE: Ordfører Monica Myrvold Berg og regionsjef i NVE Sør Elisabet Rui orienterte olje- og energiminister Terje Aasland og kommunalminister Sigbjørn Gjelsvik om flomsikringstiltak som er gjennomført.

Deretter gikk ferden til fots over Mjøndalen bru til Hatten barnehage som for tiden er stengt på grunn av flommen. Barnehagen ligger rett ved bekken Evja, som har blitt så stor at den har kommet inn på tomta til barnehagen. Selve barnehagebygget er sikret med midlertidige flomvoller, men fare for tilbakeslag i kloakken gjør at bygget ikke kan benyttes. Barnehagen holder for tiden til i midlertidige lokaler på Bjørkedokk.

Siste stopp under besøket var flomsikringsanlegget NVE og kommunen i samarbeid har bygget på Wildenveys plass i Mjøndalen. Anlegget inneholder blant annet en stor pumpestasjon som skal sikre Mjøndalen sentrum mot 200-årsflom og er en viktig årsak til at Mjøndalen sentrum denne gangen ikke har blitt rammet av flommen til tross for at flomtoppen var høyere enn på mange år.

Seks personer står og snakker sammen på Wildenveys plass
FLOMSIKRING: Avdelingsingeniør Per Holmen (t.h.) fortalte at flomsikringsanlegget på Wildenveys plass pumper vann fra en bekk til en annen for å unngå oversvømmelse i Mjøndalen sentrum. Fra venstre beredskapssjef Sten Petter Aamodt, ordfører Monica Myrvold Berg, regionsjef i NVE Sør Elisabet Rui, kommunalminister Sigbjørn Gjelsvik og olje- og energiminister Terje Aasland.

–Glad for at det fungerer

Olje- og energiminister Terje Aasland var glad for å høre at de permanente sikringstiltakene som er gjennomført fungerer godt. Han fortalte at det kommer en stortingsmelding om flom og skred til våren.

– Det blir en viktig diskusjon. Hvordan skal vi kunne forebygge, og hva kan vi forebygge. I det landet vi bor i, med vill natur, så er det noen avgrensninger og prioriteringer som må gjøres. Nå er vi i et område med veldig mye folk, så at sikringstiltakene som er gjennomført her faktisk fungerer, er kjempegodt å høre, sa Aasland under besøket.

Ordfører Monica Myrvold Berg poengtere ovenfor ministeren at sikringstiltak er viktig fordi det blant annet vil spare samfunnet for omfattende skader på bebyggelse og infrastruktur. Det anslås at skadene etter flommen i Nesbyen vil koste minst 750 millioner kroner. Flomsikringstiltakene i Mjøndalen har på sin side kostet 160 millioner kroner.