Juletre til Kiel for 58. gang

Med et hvitt dryss av snø i skogen på Konnerud ble det en forsmak på jul da årets tre til Kiel skulle felles. – En utrolig hyggelig tradisjon, sa ordføreren.

Et stort tre som felles i skogen på Konnerud og fraktes over på lasteplanet. Treet står skrått i lufta og to ansatte i kommunen jobber for å få det på plass.
BILDE: Årets juletre til Kiel ble hentet i skogen på Konnerud.

Det er en lang tradisjon som skal opprettholdes denne torsdagen i november. Hvert år sender Drammen et juletre til vennskapsbyen Kiel i Tyskland. I 2022 felles et juletre for 58. gang. Årets tre ble felt i skogen på Konnerud, i nærheten av stadion og løypenettet.

– Vi er godt fornøyde med treet og vi gleder oss hvert år til ordføreren kommer på besøk, sa fagleder Torbjørn Bogen i Drammen kommune.

Fagleder Torbjørn Bogen i skogen på Konnerud foran et stort bål.
BILDE: Fagleder Torbjørn Bogen i Drammen kommune er godt fornøyd med årets juletre.

Flere juletrær

Med juletrefellingen følger også en varm kopp kaffe, boller og knitring fra bål. Bogen og resten av teamet i Anlegg, idrett og natur er snart ferdige med årets oppsetting av juletrær rundt om i kommunen. Det er blant annet pekt ut, felt og fraktet trær til Strømsø, Mjøndalen, Svelvik og Bragernes.

– Det har gått veldig bra. I år er vi litt tidligere ute for å slippe unna kuldegrader og snø. Nå venter vi på vintersesong og løypekjøring, sier faglederen. Han legger til at de er veldig takknemlige for alle innbyggere som har meldt inn mulige trær til felling.

– Hyggelig tradisjon

Årets tre ankommer Kiel onsdag 23. november og skal stå ved rådhusplassen i byen.

Ordfører Monica Myrvold Berg deltok på fellingen av juletre til Kiel for fjerde gang.

– Som ordfører må jeg si at det er en utrolig hyggelig tradisjon, sa Myrvold Berg.

Ordfører står i skogen på Konnerud og smiler foran et juletre som skal til Kiel.
BILDE: Ordfører Monica Myrvold Berg foran treet som skal til Kiel.