Drammen er satt på kulturkartet

To blå figuerer på plassen foran biblioteket i Drammen.

Figurer fra Fossekleiva ble hentet til Union.

Mer enn 5 000 publikummere har besøkt 170 arrangementer under Kulturytring Drammen i juni. - Drammen er satt på kartet, sier kultursjef Jorunn Staavi Larsen.

19. til 21. juni var området rundt Union kultur-Norges episenter. Politikere, fra Stortinget og regjeringa og lokalpolitikere fra Drammen og resten av landet, var samlet til diskusjon om kunsten vilkår og framtid. Også kulturarbeidere fra hele landet var samlet til faglig påfyll og debatt. I tillegg bød festivalen på en rekke gratis kulturopplevelser, som konserter, forestillinger og utstillinger.
Over 5000 publikummere var innom festivalen i løpet av de tre dagene.

Monica Larsson, Jorunn Staavi Larsen og Monica Myrvold Berg på brua Ypsilon over Drammenselva.
PÅ BRUA: Generalsekretær Monica Larsson i Norsk kulturforum (f.v.), kommunalsjef Jorunn Staavi Larsen for kultur, idrett og frivillighet i Drammen kommune og ordfører Monica Myrvold Berg i Drammen kommune under innspurten av Kulturytring Drammen 2023.

- Antall solgte billetter ligger faktisk over budsjett. Det er vi er veldig fornøyd med. Dette var jo første gang vi gjorde arrangementet fysisk, sier sier generalsekretær Monica Larsson i Norsk kulturforum (NOKU). Hun håper likevel at enda flere drammensere vil benytte det store, gratis kulturtilbudet under festivalen neste gang.

- Vi skulle gjerne hatt flere publikummere fra Drammen på gratisarrangementene. Men nå har vi noe å jobbe mot frem til 2025, sier Larsson.

Arrangøren er godt fornøyd med gjennomføringa av den tre dager lange festivalen.

- Dette har gått helt utrolig bra! Vi hadde høye forventninger til arrangementet, men dette gikk enda bedre enn vi kunne håpe på. Foruten et uventet værskifte og noe regn – alle festivalarrangørers mareritt og som gjorde at noen arrangementer utendørs ble mindre besøkt enn ønsket – var det ikke en eneste avlysning. Vi er stolte, slitne og veldig glade, sier Larsson.

Samlet kultur-Norge

NOKU er en medlemsorganisasjon for norske kommuner, og er eier av Kulturytring. Organisasjonen deler også ut prisen Årets kulturkommune annet hvert år.

Kulturytring Drammen arrangeres annet hvert år, året det enten er lokalvalg eller stortingsvalg. Det er andre gang at Kulturytring Drammen ble arrangert. Første gang var i 2021 og var et digitalt arrangement på grunn av pandemien.

Årets festival samlet derimot hele kultur-Norge i Drammen. Og Drammen er rett sted for et slikt arrangement, mener ordfører Monica Myrvold Berg i Drammen kommune.

- Det er flere grunner til at Drammen er rett sted for et slikt arrangement. Drammen er den største kommunen på Østlandet utenfor Oslo. Vi er også lette å komme til, uavhengig av hvor en bor i landet. Drammen er likevel ikke større enn at et slikt arrangement synes og setter preg på bybildet, sier ordføreren.

- Dessuten er Drammen en mangfoldig by, og dette mangfoldet preger også kulturlivet. Drammen har store ambisjoner innenfor kulturlivet. Vi har kulturscener som er kjent over hele landet, og med Drammensbiblioteket har vi ambisjoner om å etablere et regionalt litteraturhus, forteller Myrvold Berg.

Drammensordføreren tror at Kulturytring kan tilføre Drammen noe positivt.

- Kulturytring Drammen betyr i likhet med Arendalsuka at vi blir et sted der dagsorden settes for nasjonal debatt. Det får mange ringvirkninger. For Drammen som kulturkommune betyr det en bevisstgjøring og en påminnelse om kulturens betydning. Det betyr også en anledning for det lokale kulturlivet å vise seg fram på en nasjonal scene. For- og etterarbeid i forbindelse med hvert arrangement betyr også svært kompetente medarbeidere som vil berike kulturlivet i hele kommunen, sier ordfører Monica Myrvold Berg.

På kartet

Kommunalsjef for kultur, idrett og frivillighet i Drammen kommune Jorunn Staavi Larsen forteller at festivalen har innfridd kommunens forventninger.

- Kunst og kultur er satt på dagsorden både nasjonalt og lokalt, og det har blant annet vært direktesendinger på NRK P2. Drammen er satt på kartet, slik ambisjonene er i vår temaplan for kunst og kulturliv. Målet er at Drammen skal være et regionsenter for kultur, sier Jorunn Staavi Larsen.

Det er NOKU som eier festivalen. Drammen kommune og Viken fylkeskommune er hovedsamarbeidspartnere til festivalen. Og flere titalls ansatte i kommunen har vært i sving under festivalen. Til å avvikle festivalen har alle gode krefter i drammenssamfunnet bidratt.

- Jeg tror de viktige debattene med både lokale og nasjonale perspektiv har betydd mye for Drammen. Også å oppleve hvor fantastisk Union-området er og hvordan Drammen fungerer som arena med samarbeid mellom Drammen Scener, Universitetet i Sørøst-Norge, Drammensbiblioteket, Drammen Kulturråd, Kunstnersenteret, Drammen kultursenter, Byen vår Drammen, Musikkontoret ØKS, Brageteatret og mange flere, sier Jorunn Staavi Larsen.

Kultursjefen peker også på de mange positive koplingene mellom kultur og andre samfunnsområder.

- Det er viktig for hele feltet å møte hverandre både regionalt, nasjonalt og lokalt. Kunst og kulturs betydning for folkehelse, oppvekst, stedsutvikling og identitet er også belyst, sier kultursjefen.

Takk til Drammen

NOKU-sjef Monica Larsson takker Drammen for å ta godt imot festivalen.

- En særlig takk til dere i Drammen kommune som har stilt opp med masse frivillig mannskap og hjulpet til. Det er også særlig gledelig at mange i det lokale kulturlivet har fått en scene å vise seg frem på. Jeg har hatt gåsehud over korps, dans og kulturskole-elever som har deltatt disse dagene.

Neste Kulturytring er i 2025.