Nå skal det synges - demenskoret er i gang

Onsdag gikk startskuddet for koret for demente i Drammen kommune. Ordfører Monica Myrvold Berg steppet inn som med-dirigent da koret holdt en minikonsert på den offisielle åpningen.

– Dette er ikke noe sangstund foran peisen dere. Vi er et skikkelig kor. Ikke sant?
Dirigent og humørspreder Arnstein Roch Øverland får kjapt positiv respons fra de 35 ferske kormedlemmene.

Noen er spente og litt usikre, andre smiler og kan ikke vente med å komme i gang.

– Nå har jeg gledet meg i en uke. Jeg har nesten ikke klart å vente, sier en av kormedlemmene med et strålende smil om munnen mens hun henvender seg til Øverland.

Rundt henne sitter over 30 nye korister med demens som i tiden fremover skal møtes på Bråta helse- og aktivitetssenter nesten ukentlig. De skal oppleve samhold, sangglede og mestring.

Måtte dirigere

På «torget» inne på helse- og aktivitetssenteret på Bråta i Mjøndalen var både kormedlemmer, pårørende, ordfører Monica Myrvold Berg, kommunalsjefer, virksomhetsledere og leder for hovedutvalg for kultur og frivillighet Sølvi Brandt Bestvold onsdag samlet til offisiell åpning av Drammens nye demenskor – Gladkoret.

– Mange demente bor hjemme, og det er slett ikke alle av dem som har et tilbud som gjør at de kan komme seg ut og møte andre og oppleve noe sammen med andre. Korsang er jo nettopp det, et varmt og tett fellesskap som viser at det vi gjør sammen har en sterkere og klarere stemme enn den stemmen vi har hver for oss, sa Monica Myrvold Berg i sin tale og gratulerte alle med oppstarten av dette tilbudet som hun vet vil bety mye for mange.

Etter en liten øvesekvens, holdt Gladkoret sin første minikonsert for de frammøtte, og ordfører Myrvold Berg fikk overraskende sin debut som dirigent. I valsetakt dirigerte hun koret trygt i havn med kyndig veiledning av Arnstein Roch Øverland.

dame i rødjakke dirigerer sammen med dirigent foran koret på bråta
Monica Myrvold Berg dirigerte siste sang i minikonserten sammen med dirigent Arnstein Roch Øverland.

Drahjelp fra NRK

«Dette må være et springbrett for flere til å gjøre det samme. Flere steder. For dette var så bra», sa en av deltakerne i NRKs Demenskoret på tv. Som sagt, så gjort.

– Vi har lenge hatt lyst til dette og fikk virkelig drahjelp etter at den flotte serien Demenskoret ble vist på NRK. Det er helt tydelig at dette programmet har fenget mange, noe ser vi på antall påmeldte, sier Marit Thomassen, kulturkonsulent i Drammen kommune.

Sammen med frivillighetskoordinator Anne Merete Frydenlund har Thomassen trukket i tråder, planlagt og jobbet med logistikken, og nå gleder de seg stort over at koret allerede er i gang.
Etableringen av koret er et resultat av et samarbeid mellom virksomhetene kultur og helse i Drammen kommune, og er tenkt som en varig ordning for nettopp denne brukergruppen.

– Vi ønsker at dette skal være en positiv opplevelse sammen med pårørende. For de som ikke har pårørende jobbes det for å legge best mulig til rette, sier Thomassen.

Jorunn Larsen, kommunalsjef kultur, idrett og frivillighet, er så glad for at koret nå har sunget sine første toner.

– Opplevelse og deltakelse er viktig for mennesker i alle livets faser, sier Jorunn Larsen og tilføyer:

– Jeg har klokketro på at kunst og kultur betyr noe for tilhørighet, glede og identitet. Jeg tror dette koret betyr så mye både for de som er med og for de pårørende.

tre stykker står ved siden av hverandre med tommel opp
Anne Merete Frydenlund (t.v), Arnstein Roch Øverland og Marit Thomassen er fornøyde med at Gladkoret nå er i gang. Onsdag hadde Gladkoret sin første minikonsert.

Leder med varme og humor

Mannen som står foran og leder koret med musikalitet, varme og humor heter Arnstein Roch Øverland.
Allerede tidlig i januar ble han engasjert som dirigent for koret, og akkurat som dirigent Kim Wigaard i tv-serien, har Øverland koret i sin hule hånd.

– Kordeltakerne blir så trygge på Arnstein. Han er så god og så kompetent. Han var selvskreven til denne jobben, sier Marit Thommassen, og tilføyer:

– Vi er så glade for å ha ham med på laget.

–  Himmel og hav så fantastisk gøy

Arnstein Roch Øverland dirigerer allerede fem kor, men var aldri i tvil om å takke ja til å lede Gladkoret.
–  Himmel og hav så fantastisk gøy å få en forespørsel om det. Å svare ja til den jobben er det letteste svaret jeg noen gang har gitt. Det er en ære å dirigere Gladkoret, sier Arnstein Roch Øverland og tilføyer:

Det er en sann glede og en ekte tilstedeværelse. Det er lett å se hva sang og musikk gjør for mennesker.

Arnstein Roch Øverland

Han forteller at de kommer til å blande gamle og nye sanger, og påpeker at NRK hadde sitt kor, og at de skal lage sitt eget kor, på sin måte.
– Vi skal synge sammen og jeg skal møte dem tydelig. Vi skal starte med enkle sanger som de kjenner fra før. De skal oppleve mestring. Men vi skal også synge nye sanger, sier han.

Øverland er opptatt av at det skal være en trygg ramme i koret. Alle skal føle seg trygge og ivaretatt.
–  Mange er usikre og urolige, men musikk har en utrolig effekt. Det blir mye smil, blikk, de skal tørre å ta hverandre i hendene og oppleve et fellesskap. Det var veldig moro på første treff og jeg gleder meg veldig til fortsettelsen, sier Øverland og røper at hovedscenen på Drammens Teater er reservert 12. november. Da blir det konsert med Gladkoret, og kanskje blir det overraskelser…

to damer og en mann står med mikrofon foran et publikum
Marit Thomassen (t.h) og Anne Merete Frydenlund er veldig glade for å ha fått dirigent Arnstein Roch Øverland med på laget.