Nasjonal arena for kulturdebatt

Arendalsuka er en arena for nasjonal politikk- og samfunnsdebatt. En tilsvarende arena for kulturdebatt og ytringsfrihet blir fast lagt til Drammen, under navnet «Kulturytring Drammen». Kulturminister Anette Trettebergstuen, fylkesråd Tonje Kristensen og ordfører Monica Myrvold Berg gleder seg.

BILDE: Fylkesråd Tonje Kristensen, kulturminister Anette Trettebergstuen og ordfører Monica Myrvold Berg.

– Dette var en stigning i programmet, smilte statsråd Trettebergstuen da hun forlot Drammen etter en omvisning på Union og Papirbredden fredag formiddag. Hun kom fra Oscar-utdelingen i Hollywood.

Kulturminister Anette Trettebergstuen
BILDE: Kulturminister Anette Trettebergstuen da hun besøkte Drammen fredag formiddag.

Norsk Kulturforum (NOKU) og Drammen kommune samarbeidet om «Kulturytring Drammen» også i fjor, men da var det pandemi, og arrangementet ble bare en forsmak på hva en slik kulturuke kan bli. Samtidig var erfaringene svært positive. Drammen er en perfekt arrangementsby, med kort reisevei fra hele Norge. Drammen har et kompakt sentrum, flere hoteller og kulturscener plassert med gangavstand fra hverandre.

Hensikten med uka som skal arrangeres annet hvert år, er å samle hele det kulturpolitiske miljøer til samtaler om kunst- og kulturpolitikk. Målsettingen er å synliggjøre kultur som politikkområde, være en kunnskapsarena for beslutningstakere, samt å styrke kulturfeltet. Arrangementet skal også løfte blikket, og se kultur inn i en nasjonal og nordisk sammenheng.

Drammen er den perfekte rammen for en slik nasjonal kulturuke. Drammen en by med en interessant historie. I Drammen har det alltid vært tenkt store tanker, fra Marcus Thrane til Betzy Kjelsberg. Internasjonale og mangfoldige Drammen er et Europa i miniatyr.

– Denne kulturuka blir viktig både for Norge og for hele Drammen kommune. Det første ordentlige arrangementet der hele byen vil boble av kulturelle aktiviteter, vil gå av stabelen i juni neste år. Det blir en stor anledning til vise fram vårt eget kulturliv, på våre egne kulturscener, sier ordfører Monica Myrvold Berg.

– I dag fikk vi bekreftet det viktigste, nemlig at samarbeidet mellom Drammen kommune, Norsk Kulturforum og den politiske ledelsen i fylke og regjering kommer til å bli det aller beste. Jeg er veldig spent på fortsettelsen, og gleder meg til samarbeidet – også med det lokale kulturlivet, sier ordfører Monica Myrvold Berg.