Nytt tilbud for barn uten barnehageplass

Lekelyst er et tilbud for barn og foreldre som ikke har barnehageplass. Målet er å få barna inn i ordinært barnehagetilbud.

To ansatte i Lekelyst sitter på gulvet og ser i kameraet med masse fargerike leker rundt seg i en gymsal.
BILDE: F.v: Hacer Dogan og Annie Birgitte Aass jobber med det nye Lekelyst-tilbudet, som holder til i gymsalen på Knutepunkt Strømsø.

Vil få flere i barnehage

I en nyoppusset gymsal på Knutepunkt Strømsø leker barna i den myke, fargerike hinderløypa som er satt opp. Foreldrene sitter på mattene på gulvet, prater med hverandre og følger med på barna.

Flere av dem har vært med på Lekelyst før – et nytt tilbud Drammen kommune startet med 2. september. Det er ansatt en barnehagepedagog og en miljøarbeider som tar imot foreldre og barn hver tirsdag og fredag mellom klokka 10.00 og 14.00. Foreldrene er aktivt med, mens de ansatte legger opp til noen felles aktiviteter.

Selv om Lekelyst holder til på Strømsø, er det for barn og foreldre i hele kommunen. Tilbudet er gratis å delta på og det krever ingen påmelding. Møteplassen for barn og foreldre startet opp etter at Drammen kommune fikk et tilskudd på litt over 300.000 kroner av Utdanningsdirektoratet. Tanken bak tilskuddet er at det skal øke barnehagedeltakelse for minoritetsspråklige barn.

– Vi ønsker å stimulere til at flere foreldre blir interessert i å ha barna i barnehage, sier virksomhetsleder i Knutepunkt Strømsø, Kari Dehli Halvorsen.

Virksomhetsleder portrettbilde ved lys vegg og grønn plante til venstre.
BILDE: Virksomhetsleder Kari Dehli Halvorsen i Knutepunkt Strømsø.

Lærer språket bedre

Roksana Burak (28) er innom Lekelyst for tredje gang med sønnen Oskar på ett og et halvt år. Hun er fornøyd med tilbudet.

– Oskar går ikke i barnehage, og hjemme snakker vi bare polsk. Her får han høre norsk og leke med andre barn.

28-åringen forteller at hun ønsker å bruke mest mulig tid sammen med sønnen nå som han fortsatt er så liten, og at planen er at han skal starte i barnehagen neste høst.

– At han kan lære mer norsk her og bli vant til andre barn gjør at jeg er mye mindre stresset for at han skal starte i barnehagen.

Mor med sønn på et og et halvt år på fanget. Sitter på en grønn matte i gymsalen.
BILDE: Roksana Burak (28) og sønnen Oskar koser seg på Lekelyst. Det er nyttig før Oskar skal begynne i barnehage.

Møteplass

Rhea Mae Basillote (33) har møtt opp med datteren Julie, som er litt over to år gammel. Også de har vært innom Lekelyst før. Ved siden av 33-åringen sitter Rheyn Hansen (35), som har med datteren Ayla på litt under to år. De to foreldrene forteller at de kommer fra samme by i Filippinene og at de møttes tilfeldig i Drammen.

Den ene står på venteliste til barnehageplass, etter å ha søkt etter fristen 1. mars. Den andre planlegger å søke ved neste opptak, og begge gleder seg til at barna skal lære mer norsk i barnehagen.

Lekelyst-tilbudet fungerer som en fin oppvarming så lenge.

– De elsker å være her og det er fint at de kan leke med andre barn, sier de to foreldrene.

To kvinner og et barn på fanget til venstre sitter på gulvet på en grønn matte i gymsalen.
BILDE: Rhea Mae Basillote (33), datteren Julie og Rheyn Hansen (35) forteller at barna elsker å være på Lekelyst.

God start

Annie Birgitte Aass er barnehagelærer på Lekelyst og Hacer Dogan jobber som miljøarbeider. Begge er utdannet pedagoger. De forteller at tilbudet har blitt godt mottatt så langt. Det dukker opp nye barn og foreldre hver uke.

– Mange er veldig takknemlige for at vi er her. Det er familier fra blant annet Solbergelva, Skoger, Strømsø, Åssiden, Mjøndalen, Åskollen, Fjell og Nybyen som har vært innom, sier barnehagelærer Annie Birgitte Aass.

To ansatte står tett sammen og ser i kameraet med gymsal og leker i bakgrunnen.
BILDE: Hacer Dogan og Annie Birgitte Aass forteller om en god start for Lekelyst.

Noen har fått vite om tilbudet gjennom helsestasjonen, mens andre har fått høre om det via venner eller bekjente. Barnehagelæreren forteller at de fortsatt jobber med å finne formen på Lekelyst.

– Det er forskjell på hva barn på et halvt år ønsker og de som er fire år. Vi må legge til rette for at det kan passe flere aldersgrupper, og har laget et fysisk miljø som innbyr til lek.

Så langt har de blant annet arrangert lesestund, arbeidet med leire og spist felles lunsj der foreldre selv tar med mat. Aass og Dogan kan også veiledede foreldre som ønsker å søke barnehageplass.

– Lavinntektsfamilier har for eksempel rett på redusert barnehagebetaling eller gratis kjernetid på 20 timer i uka, og det er det ikke alle som er klar over, avslutter Aass.