Statsråden roser arbeidet med bosetting

Mandag var arbeids- og inkluderingsminister Marte Mjøs Persen i Drammen. Møtet med en ukrainsk flyktningfamilie på Åssiden gjorde sterkt inntrykk på ministeren.

Volodymyr Syzonenko viser sin takknemlighet ovenfor statsråd Persen ved å trykke hånden til hjertet.
BILDE: Marte Mjøs Persen i møte med Volodymyr Syzonenko. Den ukrainske bestefaren viser sin takknemlighet ovenfor statsråden.

- Jeg er imponert over Drammens store vilje til å bosette flyktninger, sier Marte Mjøs Persen.

Da kommunene rundt om i landet fikk anmodninger om å ta imot flyktninger fra blant annet Ukraina, ble det lagt merke til at Drammen rask svarte ja på at kommunen kunne ta imot 310 flyktninger i løpet av 2022. Nettopp derfor ønsket hun å komme hit for å høre hvordan det jobbes i Drammen kommune.

- Drammen har vist seg fram positivt i dette arbeidet, sier arbeids- og inkluderingsministeren, men påpeker at det også er andre kommuner som har bemerket seg i dette arbeidet.

- Vårt ønske er jo at de blir bosatt så fort som mulig. Vi ser fortsatt at det er mange kvinner og barn som kommer. Det viktigste vi gjør, er at de flyktningene som kommer hit raskt kan komme i gang med hverdagen.

ordfører og statsråd rundt stuebordet hos ukrainsk flyktningfamilie.
BILDE: Svitlana Syzonenko forklarer Monica Myrvold Berg og Marte Mjøs Persen hva slags ukraisk/norsk matrett de skal få servert.

Toroms på Åssiden

Etter at Mjøs Persen hadde pratet med ordfører Monica Myrvold Berg, leder av flyktningtjenesten Eva Baustad og flyktningveileder i flyktningtjenesten Samuel Tekeste på ordførers kontor, gikk turen til Åssiden. Der fikk statsråden møte en familie som har vært på flukt, som nå har fått bosetting – og som er evig takknemlige for all hjelpen de har fått.

Ekteparet Mariia og Volodymyr Syzonenko hadde egentlig ikke lyst til å flykte fra hjembyen Kiev. De hadde nok mat som de fikk av frivillige, men bombingen av byen, alle de vonde trappeturene ned i bomberom og mangelen på medisiner, gjorde at de bestemte seg for å flykte til datteren i Drammen.

Datteren Svitlana Syzonenko har bodd i Drammen i 17 år, og bor på Åssiden med sine to barn. Hennes søster Liudmyla Dovganych og nevø Vadym Dovganych på 10 år kom flyktende til henne i mars, mens foreldrene kom etter i april. Hun er veldig glad for at de nå er samlet.

Frem til forrige uke bodde alle hjemme hos Svitlana på 65 kvadratmeter, men nå har ekteparet Syzonenko og mor og sønn Dovganych fått hver sin to-roms leilighet i samme blokk på Åssiden.

- Det er fantastisk at de nå har fått leiligheter. Både de og jeg er så enormt takknemlige, sier Svitlana med tårer i øyekroken.

Ukrainsk flyktningfamilie sammen med statsråd og ordfører  fotografert utenfor blokka på Åssiden
BILDE: Fra venstre: Monica Myrvold Berg, statsråd Marte Mjøs Persen, Liudmyla Dovganych, Vadym Dovganych, Mariia Syzonenko, Volodymyr Syzonenko og Svitlana Syzonenko. Bak: Eva Baustad og Samuel Tekeste fra Flyktningtjenesten i Drammen kommune.

Kan endelig puste ut

I sofaen i leiligheten på Åssiden sitter både statsråd og ordfører sammen med familien. Det er mye følelser i samtalen, og familien har mye på hjertet – som Svitlana Syzonenko oversetter. Mjøs Persen blir beveget og rørt av historien til den ukrainske familien.

- De mangler ord for den takknemligheten de føler for Norge og Drammen og flyktningtjenesten som har hjulpet oss så mye. De synes det er uvirkelig at de blir så godt ivaretatt, sier Svitlana.

- Nå starter de endelig å puste.

Etter varme klemmer fra ekteparet Mariia og Volodymyr Syzonenko til statsråd Mjøs Persen, gikk turen til Knutepunkt Strømsø for lunsj på Kafe Jasmin og videre til Sanitetskvinnene for å høre hvordan de jobber for å hjelpe flyktningene som er her i Drammen.

Mariia og Volodymyr Syzonenko  klemmer Samuel utefor blokka på Åssiden.
BILDE: Mariia og Volodymyr Syzonenko klemmer flyktningveileder Samuel Tekeste. Han har hjulpet familien med bosettingen fra kommunens side.