Kulturytring: Ønsker de unge velkommen

Vil du lære om dans, journalistikk, ledelse eller komme på konserter? Eller kanskje du bare vil komme og henge. 19. til 21. juni er møteplassen G60 i Drammen og begivenheten er Ung kulturytring.

- Unge har selv vært med på å lage tilbudet til årets Kulturytring Drammen. Vi har samlet unge fra hele landet til å være med på å utvikle programmet, forteller koordinator for Ung kulturytring ung, Shawkat Jafari i Norsk kulturforum.

19. til 21. juni samles landets kulturliv, politikere og kulturinteresserte til Kulturytring Drammen. Arrangementene foregår rundt Union, på biblioteket, ute på plassen foran biblioteket, inne på Union scene, på byens museer og på G60.

Shawkat Jafari og Wenche Moe Andreassen inne i konsertlokalet på G60.
G60: Shawkat Jafari og Wenche Moe Andreassen inne ønsker unge velkommen til å delta på arbeidsverksteder, konserter og mye mer på årets Kulturytring.

- G60 blir hubben for de unge under Kulturytring. Her kan du komme for å delta på kurs og arbeidsverksted i musikk, dans, film, foto eller gaming. Eller du kan komme bare for å henge eller høre på konsert, forteller leder Wenche Andreassen Moe i avdeling ung kultur i Drammen kommune.

G60

Ungdomskulturhuset G60 på Union rommer arbeidsverkstedene og blir møtepunktet for 200 ungdomsdelegater til Kulturytring. De er tilreisende fra hele landet. Hit er også ungdom i kommunen velkommen. Alle aktiviteter på G60 er gratis. I tillegg til det som skjer på G60 blir det forestilling på Studentersamfunnet på Papirbredden og flere utendørs konserter som er åpne for alle, i regi av UKM, AKKS, Union Rock og Eiker Rock.

De 200 ungdomsdelegatene er i alderen 13 til 25 år. Alle delegater under 18 år har med seg en ledsager. Også for de unge i Drammen kommune som ønsker å møte opp én eller flere av dagene, er det lagt opp til trygge rammer.

- Alt som foregår på G60 er alkoholfritt. Så det er helt trygt å sende de unge hit, sier Andreassen Moe. Hun forteller at de unge under 18 år har andre festivalpass enn de over 18 år. Dette gjør at de under 18 ikke får tilgang til det som er ment for voksne, sier Moe Andreassen.

Ikke gjemt bort

Det aller meste av Kulturytring er lagt til et avgrensa område ved Union, og det som er ment for de yngste er ikke gjemt bort. Ifølge Jafari har det vært viktig i planleggingen av Kulturytring Drammen at tilbudet til de unge skulle inngå i det øvrige programmet.

- Vi tenker at de unge også vil ha interesse av arrangementene som ikke bare er for unge. Det skjer mange ting samtidig. Men det er bare å velge, sier Jafari.

Mens ungdomstilbudet under det første Kulturytring Drammen, som var i 2021, var lagt til en dag, er tanken i år å integrere tilbudet til unge med resten av programmet og ha et tilbud til unge alle tre dagene.

Brev til framtida

Blant annet leser og overleverer ungdom et «brev til framtida» og gir dette til kulturminister Anette Trettbergstuen. Brevet blir overlevert av den unge samfunnsdebattanten Ahmet Titrek (18), som også deltar på festivalen som UNG-delegat. Dette skjer under åpningen av Kulturytring mandag 19. juni.

- Vi ønsker de unge stemmene med i kulturdebatten. Derfor har vi også livepod-sending på biblioteket torsdag 20. juni der vi snakker om ungdomskultur. Det er også flere arrangører som har unge stemmer i paneldebattene sine og løfter opp ungdom og ungdomskultur, forteller Jafari.

Det er et mål at unge, politikere og profesjonelle kunstnere skal møtes på Kulturytring.

Program Kulturytring Drammen 2023

For Andreassen Moe er det viktig å bruke anledningen til å vise fram kultur- og fritidstilbudet kommunen har til de unge.

- Vi har ikke satsa på store navn, men trekker på egne krefter og viser fram det vi vanligvis driver med. Derfor har vi stand utenfor G60 der vi viser og forteller om tilbudet til Ung kultur i Drammen kommune, forteller Andreassen Moe.