Unik miljøskulptur formidler luftkvalitet

I strålende solskinn stod ordfører Monica Myrvold Berg torsdag formiddag for den offisielle åpningen av miljøskulpturen Skynja i Strømsøhagen. Miljøskulpturen skal gjennom lys og farger skape bevissthet rundt luftkvalitet og hva vi kan gjøre for å forbedre den.

Ordfører i Drammen kommune Monica Myrvold Berg foran miljøskulptur i Strømsøhagen
BILDE: Ordfører Monica Myrvold Berg.

Miljøskulpturen, som kom på plass i februar, har lyst blått siden installasjonen, men torsdag var tiden kommet for at den skulle få de riktige fargene. Og med litt assistanse fra sidelinjen skiftet skulpturen farge til gul og lilla under ordførerens tale, til applaus fra de fremmøtte.

– Denne lysskulpturen, eller miljøskulpturen som vi også kaller den, skal skape oppmerksomhet, nysgjerrighet og kunnskap om luftkvalitet, sa ordfører Monica Myrvold Berg.

Lett synlig fra veien i krysset Bjørnstjerne Bjørnsons gate og Telthusgata ligger Strømsøhagen. Hagen som er anlagt som en del av områdesatsingen på Strømsø har utviklet seg til å bli en grønn lunge for de som bor i bydelen, en møteplass og et sted for gode opplevelser og læring. Her dyrkes det grønnsaker og frukt og hagen har også egne bier.

Og midt i hage står installasjonen utført i aluminium med 30 søyler og 9 000 led-lys. Plasseringen er ikke tilfeldig. For selv om det er blitt veldig frodig og flott er det stadig et sterkt trafikkert område. Faktisk et av Drammens mest trafikkerte. I perioder er spesielt svevestøv fra veitrafikk et miljøproblem.

Visuell formidling gjennom lys og farger

Skynja er gammelnorsk og betyr se, forstå, opplyse. Og det er nettopp det skulpturen er ment å gjøre. Skulpturen er koblet til datakilder som måler partikler i luften. Ved hjelp av lys og farger viser den luftkvaliteten.

Miljøskulptur i Strømsøhagen
BILDE: Miljøskulpturen Skynja.

Ulik farge på led-lysene på installasjonen indikerer god eller dårlig luftkvalitet. Aluminiumsblomsten kan skifte farge fra lys gul til lilla.

• Jo mer lilla den blir, jo dårligere er luftkvaliteten.

Tanken er at alle som passerer forbi kan se hvordan luftkvaliteten er.  Vil du lære enda mer om luftkvalitet, kan du gjøre det gjennom et besøk i hagen. Der er det blant annet plassert ut ulike informasjonsskilt. Fremover skal både barnehager og skoler kunne besøke hagen.

Fredrik Holtan, Monica Myrvold Berg og Lena Hillestad
BILDE: Rådgiver Knutepunkt Strømsø og  prosjektleder for miljøskulpturen, Lena Hillestad viser frem informasjonsskiltene om luftkvalitet til Fredrik Holtan, direktør for utvikling og digitalisering og ordfører Monica Myrvold Berg.

Skulpturen er utviklet av oppstartsselskapet Luminarus AS og Drammen kommune. Sammen har de utforsket nye måter å formidle på, og gjøre kunnskap lett tilgjengelig for både barn og voksne.

– Nå er endelig skulpturen på plass og Drammen kommune har fått en flott mulighet for å kunne opplyse og engasjere befolkningen, og kanskje aller mest kommende generasjon for å bidra til å forbedre luftkvaliteten i byen vår, sa ordfører Monica Myrvold Berg avslutningsvis.

Lærerikt samarbeid

Drammen kommune og Luminarus AS har hatt flere gode støttespillere i arbeidet med utviklingsprosjektet. Vaager innovasjon og Arrow ECS har vært viktige rådgivere både for prosess og teknologi. Luminarus AS har mottatt støtte fra Grønn Framtid for prosjektet og områdesatsingen Strømsø 2030 har støttet tilretteleggingen i Strømsøhagen.

BILDE: Fra venstre: Tom Hartz Nilsen, fagkoordinator Miljørettet helsevern, Hilde Espeland, konseptutvikler Utvikling og Digitalisering, Magnus Rognstad Swensen, Luminarus, Erik Nordstrøm, Luminarus, Monica Myrvold Berg, ordfører i Drammen kommune, Maria H. Grave, daglig leder Luminus, Lena Hillestad, rådgiver Knutepunkt Strømsø, prosjektleder for miljøskulpturen.