Vil bekjempe voldtekt

Fengsel og straff er ikke nok til å forhindre voldtekter, ifølge Renas Muhialdin og Osahon Usen. De gjestet nylig Svelvik ungdomsskole for å snakke om voldtekt og seksuell trakassering.

Det var en lydhør gjeng ungdomsskoleelever som tok imot budskapet. Og sammen med dem i salen satt blant andre ordfører Monica Myrvold Berg og kommunalsjef for barnehage og skole Thomas Larsen Sola.

Ifølge Muhialdin og Usen er ikke fengsel og straff tilstrekkelig for å forhindre voldtekter. De to 17 år gamle guttene mener det som trengs er samtaler og å lære hva som er lov og ikke lov når det gjelder grenser rundt egen kropp. Seksuell trakassering må snakkes om. De vil derfor ha temaet inn i skolen.

Sammen med to andre elever har Muhialdin og Usen dannet BASE-H. Navnet står for Boys against sexuel harrasment. Alle fire er elever ved Drammen videregående skole. Det guttene har startet går langt utover fagene de har på skolen.

To gutter inne i en gymsal. Tommel opp.
BILDE: Renas Muhialdin (t.v.) og Osahon Usen. Sammen med Wojchiech Stanislav Szyczak og Aliyan Ahmad har guttene startet Base-H. Medlemmer av organisasjonen er menn og gutter, og målet er å bekjempe voldtekt.

Temaet er alvorlig og aktuelt for både menn og kvinner – gammel og ung. Base-H vil spre budskapet til flest mulig, og torsdag testet de foredraget sitt for elevene i 10. klasse ved Svelvik ungdomsskole.

– Et samfunnsproblem

Guttene bak Base-H startet arbeidet fordi de mener at alt for mange blir voldtatt og seksuelt trakassert. De ønsker at alle skal ta et ansvar og at de som opplever det tørr å si fra, slik at denne type adferd stoppes. Ifølge Base-H er voldtekt og seksuell trakassering av kvinner ikke et kvinneproblem – det er et samfunnsproblem.

Base H-guttene er provosert over hvordan jenter blir omtalt blant jevnaldrende gutter, ofte i et nedlatende og seksualisert språk. Det var mange i salen som rakk opp handa da de ble spurte om de noen gang var blitt kalt hore. Jenter kan også oppleve at medsøstre kaller dem med ord som ikke er forenlig med god folkeskikk.

– Vi må skape en bevisstgjøring, sier Renas Muhialdin som er initiativtakeren til Base-H. Og han fortsetter:

– Barn ser opp til ungdom. Derfor er det så viktig at dere er bevisst på hvordan dere snakker med hverandre. Vi må bli bedre menn enn foreldregenerasjonen.

Ved å ta utgangspunkt i språket, hvordan ungdommer omtaler hverandre, kan gutta øke respekten for hverandre. På den måten kan seksuell trakassering, utnyttelse og voldtekt forhindres, var budskapet i foredraget de holdt for elevene i Svelvik.

ungdommer snakker sammen i en gymsal
BILDE: Etter foredraget var det tid til samtaler og flere spørsmål. Elevene tok med seg kunnskapen og fortsatte praten i klasserommet.

Ordføreren i salen

Initiativet til Base-H går ikke upåaktet hen. Sammen med elevene, rektorer og lærere ved Svelvik ungdomsskole satt også ordfører Monica Myrvold Berg og kommunalsjef for barnehage og skole Thomas Larsen Sola.

Ordføreren har fulgt guttene en stund og dette foredraget ville hun ikke gå glipp av.

– Jeg er så imponert! Dette er noe de har sett behov for selv. Det er så fint at guttene stiller opp for hverandre, og det har stor betydning at ungdommene hører dette fra sine egne, sier ordfører Monica Myrvold Berg.

jente snakker med en voksen i en gymsal
BILDE: Ordføreren tok seg god tid og pratet med ungdommene etter foredraget.

– Det var en tydelig og viktig beskjed vi fikk her i dag og ikke minst refleksjonene som skapes i etterkant, sier ordføreren.

Om temaet skal tas videre til andre skoler i Drammen kommune sier kommunalsjefen med ansvar for skole at det er for tidlig å si noe om.

– Jeg synes det er godt at vi har noen gutter som går foran og løfter et tema det er vanskelig og krevende å snakke om. Når vi løfter det opp og synliggjør problematikken, kan vi gjøre noe med det. Jeg tror disse guttene kan utgjøre en forskjell, sier kommunalsjef Thomas Larsen Sola.

Slik startet Base-H

Gutta i Base-H er elever ved linjen salg, service og reiseliv på Drammen videregående skole. Linjen har et helt unikt utdannelsestilbud som bare finnes i Drammen. Frontal AID generation er en humanitær organisasjon som eies og driftes av elevene ved skolen. Organisasjonen er moderorganisasjonen til Base-H.

Base-H startet med at Renas Muhialdin kom inn på kontoret, som er for både lærere og elever, og sa: «Jeg vil bekjempe voldtekt. Nok er nok». Lærer i salg, service og reiseliv Finn Hjalmar Baloo Pedersen ved Drammen videregående skole sier om initiativet:

– Istedenfor at vi sender elever ut i butikker for å få praksis, så driver de sin egen organisasjon. Bare dette året har vi gjennomført 14 aksjoner nasjonalt og internasjonalt. De har gjort masse holdningsarbeid. Base-H ville jobbe mot seksuell trakassering i hele verden.

Målet er å engasjere menn og gutter i kampen mot voldtekt. Fedre, brødre, unge menn, gamle menn skal på banen.