Mottok Triztan Vindtorn poesipris 2024

Jo Eggen vant årets poesipris. Han mottok prisen på Drammensbiblioteket 21. mars.

Kommunalsjef for kultur, idrett og frivillighet Jorunn Staavi Larsen (til venstre i bildet over) delte ut prisen på vegne av Drammen kommune, som står bak den årlige utmerkelsen til poeter.

I begrunnelsen for å gi Eggen prisen, skriver juryen:

"Jo Eggen har i fire og et halvt tiår vært en av de fremste i den norske litterære offentligheten, som poet og gjendikter. Aldri dominerende, men skarp, klar og politisk. Som gjendikter, konsentrert om russisk 1800-tallslitteratur, er han blant de mest betydningsfulle.

Hans oversettelser bevarer det særegne «skapt på et fremmed språk» samtidig som diktene står «på egne bein kunstnerisk», som litteraturforsker og kritiker Audun Johannes Mørch uttrykker det.

Den filosofiske holdningen i Jo Eggens forfatterskap er tydelig. Det er som han skriver allerede i debuten, Ting og tings skygger (1980): «Å trenge inn / til tingens innerste vesen / og ikke bli der». Gjennomgående viser samlingene hans en tro på dette grepet, en tro på at man gjennom et lyrisk språk kan nå inn til tingene, vise dem fram på måter som annet språk ikke kan, og en likeledes tro på diktet."

Opstad og Høvring nominert

Prisen for 2024 gikk til lillehamringen Jo Eggen. Han trakk med andre ord det lengste strået i konkurranse med Steinar Opstad og Mona Høvring.

Jo Eggen holder grafisk trykk i sin høyre hånd og en bukett med blomster i sin venstre hånd.
VINNER: Jo Eggen med synlig bevis på at han vant Triztan Vindtorn poesipris 2024.

Om prisen

Triztan Vindtorn poesipris deles ut årlig, og er som navnet sier opprettet i navnet til den store drammenspoeten Triztan Vindtorn.