Denne årsplanen er godkjent i SU 13.06.2023
Leken skal ha en sentral plass i barnehagen, og lekens egenverdi skal anerkjennes. Barnehagen skal gi gode vilkår for lek, vennskap og barnas egen kultur.” (R17 s. 20)
Personalet prioriterer tid og rom til barnas lek (jf. barnehagens grunnmur).
Vi ønsker å ha fokus på leken og lekens egenverdi. Vi knytter de ulike fagområdene inn i leken ut fra barnas initiativ. Leken er den største arenaen for alle barn til å utvikle seg gjennom læring, språkutvikling, danning og få tilhørighet. De leker fordi det er gøy og ikke for å oppnå et forhåndsdefinert mål. Leken har en egenverdi og den ønsker vi i Fjellhagen å verne om. Gjennom leken bearbeider barna inntrykk, opplevelser og erfaringer og derfor skal leken ha en naturlig og sentral plass i barnehagen.
Vi fremmer et inkluderende lekemiljø hvor alle barn har mulighet til å delta i lek og erfare glede i lek. Vi voksne må observere, analysere, støtte, delta i og berike leken på barnas premisser. Dette gjøres ved å være tilstedeværende i leken, ta initiativ til lek og inkludere. Barnehagens lekeklima handler om hvordan barn leker</> Hvordan de inviterer andre, hvilke strategier de har utviklet for å bli med i leken og hvordan de verner og beskytter sin lek fra inntrenging. Kvaliteten på lekeklima er ikke barns ansvar. Barn bruker leken til å engasjere seg i relasjonsarbeid mellom hverandre og oppfinnsomhetene til å være med venner i leker og utvikle vennskap. De utforsker sin forståelse for verden i en liksom-verden som det ikke er farlig å feile i fordi det er på liksom.
Barnekonvensjonen §31 sier at alle barn har en rettighet til å engasjere seg i lek og fritidsaktiviteter. Barn har rett på fritid som de skal kunne bruke på hva de vil, de har rett på hvile og tid til å leke. I lek skapes vennskap, samarbeidsevner og beslutningsevner. (Barn skaper vennskap i lek, samarbeidsevner, ta egne beslutninger, gjøre sin stemme hørt og være lydhøre ovenfor andres intensjoner.)
I leken bygger barna relasjoner hvor de får utprøvd sine sosiale ferdigheter. Barna kan bygge relasjoner, etablere, vedlikeholde og videreutvikle vennskap. I leken må barna bruke det språket de har. I leken får barna videreutviklet, brukt og lært begreper og ord. Rolleleken er en av fire språkfremmende aktiviteter som utvider barns språk. De andre er samtaler, musikk og bøker.
Barnas synspunkter skal tillegges vekt i samsvar med deres alder og modenhet. Barna skal ikke
overlates et ansvar de ikke er rustet til å ta. Vi i Fjellhagen tar barnas initiativ på alvor ved å bygge
på det barna er interessert i og utvider deres perspektiv.
Omsorg er en forutsetning for barns trygghet og trivsel, og for utvikling av empati og nestekjærlighet. Vi i Fjellhagen gir omsorg ved å se, prøve å forstå, respektere og støtte hvert enkelt barn ut fra sine behov. Ved at det er faste voksne og barn i hver gruppe, er det lagt til rette for at barna kan knytte seg til hverandre og de voksne i gruppen.
Vi legger også til rette at barna skal få hvile i løpet av dagen, da ut fra barnets alder.
Barn utvikler seg sosialt og kulturelt gjennom tilhørighet og samspill, og dette er sentralt for utvikling på alle områder. Ut fra observasjoner kan voksne i barnehagen skape et leketilbud som inspirerer og oppfordrer til lek og bidrar til en positiv lekekultur mellom barna i gruppen. Det er viktig å se en helhet mellom lek, omsorg, danning og læring. Gjennom observasjon sørger vi for at alle blir inkludert, men verner også om den leken som er i gang. I barnehagen skal barna oppleve et stimulerende miljø som støtter deres lyst til å leke, utforske, lære og mestre, og barna får meningsfylte opplevelser.
Tilstedeværende voksen for oss vil si at;
Sosial kompetanse er en forutsetning for å fungere godt sammen med andre og omfatter ferdigheter, kunnskaper, og holdninger som utvikles gjennom sosialt samspill. Vi legger til rette for utvikling av vennskap og sosialt felleskap ved å delta i barnas lek som tilstedeværende voksne og ved å dele opp barna i mindre grupper.
Vårt mål for personalet er å være autoritative voksne som vet hvordan man skal jobbe med relasjonsbygging og god kommunikasjon. En autoritativ voksen er en som setter tydelige grenser for barna på en varm måte. For å kunne sette tydelige grenser er det en forutsetning at en bygger gode relasjoner til barna.
Fjellhagen barnehage fremmer danning ved at personalet bidrar til at barna kan forstå felles verdier og normer som er viktig for fellesskapet. Vi støtter barna i å uttrykke synspunkter og skape mening i den verden de er en del av. Derfor er vi opptatt av å legge merke til å anerkjenne og følge opp barnas perspektiver og handlinger.
Vi kan si at forskjellen mellom oppdragelse og danning er følgende; «Oppdragelse er et observert fenomen, mens danning er et begrep for noe som skjer i mennesket.
Både voksne og barn har evnen, rett og plikt til å styre eget liv. Derfor er det viktig at vi voksne er gode rollemodeller for barna.
I Fjellhagen legger vi opp til å lære barna nye ord fra den dagen de starter i barnehagen. Dette gjør vi ved å sette ord på alt vi har rundt oss. Vi synger og lager rim og regler med alle ordene vi kan. Deretter øver vi på å sette sammen ordene til setninger. Vi har lesestunder gjennom uka og vi leser bøker på oppfordring fra barna. Barna får felles opplevelser ved blant annet å gå på turer utenfor barnehagen. Ved å ta med barna til biblioteket får barna være med å ta ut bøker de er interessert i selv og vi klarer å skape gode samtaler i etterkant. Dette er med på å utvikle ordforrådet og begrepsforståelsen til hvert barn. Til slutt vil barna kunne fortelle egne historier og gjenfortelle fra hverdagen.
Rammeplanen har 7 fagområder, som vi skal jobbe ut ifra
Les mer om Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver.
Barna skal oppleve en progresjon ut fra sitt ståsted gjennom de årene barna går i barnehagen. I Fjellhagen har vi laget en progresjonsplan ut fra de 7 fagområdene i rammeplan.
I Fjellhagen legger vi til rette for at barn skal få være kreative og skape ved hjelp av digitale verktøy. Vi har egne Ipadèr som er til bruk for barna. De blir blant annet brukt til å gå på skattejakt. Ved hjelp av QR koder får barna være med i prosessen rundt det å lage digitale bøker og blir også brukt i språkopplæringen. Vi legger vekt på at barna skal være produsenter (bidra selv), ikke konsumenter (passive mottakere).
Barn er forskjellige og derfor vil det variere hvor lang tid tilvenningstiden tar. Vi regner fra 3 dager til en uke, som vi sammen gradvis kan venne barnet til å være alene i barnehagen. Ved oppstart vil det bli mange inntrykk på en gang. Barnet skal bli trygt i sine nye omgivelser og bli kjent med nye barn og voksne. Derfor blir det viktig for barnet å ha en kjent voksen som kan være en trygg person å tilnærme seg barnehagen ut ifra, og i Fjellhagen får alle nye barn en primærkontakt den første perioden.
I løpet av de første dagene vil det bli gjennomført en oppstartsamtale med pedagogisk leder/barnehagelærer på gruppa barnet deres tilhører.
Barnegruppa vi har er i alderen 1 – 6 år. Barnehagens utforming innbyr med 2 åpne fløyer og flere smårom innad på fløyene. Hver fløy har i år 30 barn i alderen 1 - 6 år. Disse gruppene blir igjen delt inn i mindre grupper innad på fløyene.
Barna vil i utgangspunktet være på samme fløy i løpet av de årene de går hos oss og møter der de samme voksne, selv om de har ansvar for ulike grupper. Det vil derfor ikke oppleves som en stor overgang å eventuelt bytte gruppe.
Vi har førskolegruppe en gang i uken. Her drives det med skoleforberedende arbeid og alle som skal starte på skolen er med i denne gruppa. Vi jobber for at femåringene får et så likt utgangspunkt som mulig ved skolestart. Gjennom lekbaserte læringsaktiviteter stimuleres viktige kompetanseområder, spesielt de sosiale ferdighetene, selvregulering, språk og matematikk.
Målet vårt er at barna skal bli trygge og aktive slik at de er robuste sosiale, emosjonelle og språklige kompetente når de begynner på skolen. I dette ligger det å kunne hevde seg selv, regulere seg selv, forstå og respektere andre, uttrykke seg, skaffe venner og sette grenser for seg selv.
For å legge opp til at overgangen til skolen skal bli så bra som mulig, gjennomføres en obligatorisk foreldresamtale på våren. Dette er forankret i Drammen kommune sin «Plan for overgang barnehage/skole».
Ved å observere barna jevnlig, setter vi inn tiltak etter behov i samarbeid med foreldrene.
Barnehagene samarbeider med et sett med forebyggende tjenester (for eksempel PPT, Barnevernet, Helsestasjonen) som alle arbeider til barns beste. En viktig målsetning er å fange opp barn som trenger ekstra støtte, og sette inn riktig tiltak i samarbeid med forebyggende tjenester.
Ved å lage planer, evaluere og dokumentere det vi gjør i barnehagen, vil vi klare å tenke og handle systematisk i det pedagogisk arbeidet.
Årsplan en overordnet plan som utarbeides hvert år og må godkjennes i Samarbeidsutvalget (Su). Årsplanen følger barnehageåret (nytt fra 2022).
Årsplanens funksjoner:
Periodeplanen er en mer detaljert plan for hver periode. Her vil det være konkrete mål som barna jobber mot og tiltak vi voksne skal gjøre for å kunne nå målene. Periodene vil deles opp etter ulike temaer ut fra blant annet årstid og de 7 fagområdene. Etter endt periode vil personalet gjøre en evaluering av barnegruppa for å se om vi har nådd målene vi satt oss og hva vi må jobbe videre med.
Slik vil vi jobbe med rammeplan i oppdelte perioder
Dette vil komme frem i den skriftlige evalueringen av hver periodeplan. Vi vil gjøre en kontinuerlig vurdering av hvordan vi jobber med rammeplanen, barnegruppa og enkeltbarn.
I barnehagen vår dokumenterer vi ved å legge ut informasjon og bilder via foreldresiden i Vigilo som dere foreldre har egen tilgang til. Vi henger også opp dokumentasjon rundt omkring i barnehagen via bilder, kunst o.l Vi lager periodeplaner og evaluerer dem.
Barnehagene i Drammen drives i tråd med Barnehagelov og Rammeplan for barnehager, og bygger på et holdnings- og verdigrunnlag basert på respekt, tillit, fellesskapsfølelse og menneskeverd.
Gjennom kontinuerlig forbedringsarbeid jobber vi for å opprettholde høy kvalitet i arbeidet med barns oppvekst. Barnehagene har et godt og nært samarbeid med Universitetet i Sørøst Norge. Dette samarbeidet gir oss faglig påfyll og faglige utfordringer noe som er sunt for virksomheter i stadig utvikling og endring.
Vi har utarbeidet 4 verdier som er felles for alle Drammensbarnehagene. Disse verdiene setter retning for hvordan vi jobber med kvalitet i våre barnehager. Vi kaller verdiene for våre hjørneflagg, dette rammer inn vår virksomhet. Ut fra verdiene jobber hver barnehage med egne satsingsområder.