Hvordan har du det, sånn egentlig?

Tanker om å avslutte sitt eget liv er vanligere enn du tror. Hele 1 av 20 har slike tanker i løpet av et år. Om du er bekymret for noen bør du spørre dem om hva som foregår på innsiden. Og er det vanskelig på innsiden din, våg å prate om det. Det finnes mange gode tilbud til de som sliter psykisk.

Det kan være vanskelig å spørre om, og vanskelig å dele, tunge tanker. Noen lar det kanskje bli med tanken; "Jeg er jo ikke psykolog, kan jeg spørre om så alvorlige ting? Hva gjør jeg om jeg får høre om noe som er veldig vanskelig?"

Eller; "De vil sikkert ikke høre om at jeg tenker på å avslutte livet mitt, vi snakker jo bare om morsomme ting til vanlig."

Vi har ingen å miste! Det er kanskje ikke så lett å vite hva man kan fange opp, når man bør reagere, og hvordan. Men hvis du ser noen som strever, forandrer seg, trekker seg tilbake, blir sinte eller veldig glade, bør du gå nærmere. En tydelig endret atferd eller dårlig magefølelse er nok til at det er lov å være litt nysgjerrig. Kanskje det er nok å påpeke det som gjør deg bekymret, og spørre: “hvordan har du det, sånn egentlig?” Og “har du tenkt på selvmord?”

Ikke vær redd for å spørre

Å tørre å sette ord på hvordan man har det handler mye om at man forstår at noen andre er åpne for å lytte. Om alt oppleves mørkt og håpløst kan det å diskutere situasjonen med andre bidra til å gi deg et nytt perspektiv, og kanskje nytt håp. Risikoen for selvmord øker ikke selv om vi snakker om selvmord og selvmordstanker.

For veldig mange er det nok å kunne snakke med noen man stoler på, mens andre har behov for profesjonell hjelp. Under har vi lenket til flere gode nettressurser som kan hjelpe deg på rett vei.

Her kan du finne råd og få hjelp

Om du selv har selvmordstanker:

Har du selvmordstanker, er det viktig å vite at du ikke er alene om å ha det slik. Husk at det er mange som kan og vil hjelpe deg. Gi andre en mulighet til å hjelpe deg ved å fortelle dem hvordan du har det. Les mer om selvmordstanker og selvmord på Helsenorge.

Om du er bekymret for selvmord hos noen du kjenner:

Våg å bry deg! Det kan være vanskelig og ubehagelig å snakke om selvmordstanker, men det er ikke farlig. Tvert imot, det å snakke om selvmordstanker kan redde liv. Råd til deg om du redd noen du kjenner skal ta selvmord?

Sliter du eller noen du kjenner psykisk?

En time hos fastlegen er et godt sted å starte. På kommunens hjemmesider har vi flere veiledere som hjelper deg til å finne frem til riktig tjeneste i kommunen: Finn din veileder her.

Er du etterlatt etter selvmord?

Drammen legevakt kontaktes på 116 117 for å komme i kontakt med kommunens psykososiale kriseteam.

Det er vanskelig å forstå og bearbeide følelsene som oppstår etter at noen du er glad i har tatt sitt eget liv. Det er mange ulike reaksjoner, og alle er like vanlig. Her kan u lese mer om vanlige reaksjoner og råd til voksne og barn.

Her kan du kan lese magasinet Tøff i pyjamas  - kanskje dette er noe man kan ta opp i lunsjen eller rundt middagsbordet?

Til slutt vil vi komme med en oppfordring: Snakk om selvmordstanker. Det kan redde liv!

to menn sitter ute på en benk. På bildet står teksten: Snakk om selvmordstanker - det kan redde liv.
Om du er bekymret for noen bør du spørre dem om hva som foregår på innsiden. Og er det vanskelig på innsiden din, våg å prate om det. Det finnes mange gode tilbud til deg som sliter psykisk.