Mange av elevene går til skolen – vant konkurranse

Elevene på Øren skole har gått og syklet tusenvis av kilometer til sammen i årets Beintøft-aksjon. Etter konkurransen ventet diplom som regional vinner i Buskerudbyen.

Fire elever i 4.klasse, to gutter og to jenter, som går på fortauet og ler og smiler til hverandre.
BILDE: Elevene i 4A er glade i å gå til skolen, særlig med venner. F.v: Emil Nicander Brateng, Gabriel Hareide, Lara Sharma og Nora Charlotte Nystrøm.

Beintøft er landets største gå til skolen-aksjon. Elever over hele landet har deltatt i årets aksjon, som var i september. Målet er å få flere barn til å gå, sykle eller reise kollektivt til skolen.

På Øren skole er det mange som har gjort nettopp det. Skolen sanket flest poeng i hele Buskerudbyen, som består av kommunene Drammen, Kongsberg, Lier og Øvre Eiker. Buskerudbyen samarbeider med Miljøagentene om å arrangere Beintøft-kampanjen på skolene.

Mange kilometer

Det var tolv klasser på Øren skole som deltok, og det er lærerne som registrerer om elevene har gått, syklet eller reist kollektivt til skolen. Elevene har samlet sett tilbakelagt hele 7.631 kilometer og spart over et tonn CO2 i løpet av de fire ukene i september. Ifølge miljøorganisasjonen Framtiden i våre hender tilsvarer ett tonn med CO2 for eksempel tolv mobiltelefoner eller 5050 kilometer med bensinbil.

Fire av elevene som har gått til skolen er Gabriel Hareide, Nora Charlotte Nystrøm, Lara Sharma og Emil Nicander Brateng i klasse 4A. De forteller at de går sammen med venner, alene eller med søsken til og fra skolen.

– Det er gøy, sier 9-åringene om at de vant den lokale konkuransen i Beintøft-aksjonen.

Fikk besøk av ordføreren

Ordfører Monica Myrvold Berg i Drammen kommune besøkte Øren skole for å gjøre stas på elevene.

– Jeg er veldig stolt av dere og den innsatsen som er gjort her ved skolen, sa ordføreren til alle elevene som var samlet i flerbrukshallen.

Etter premieutdelingen danset elevene BlimE-dansen. Skolen fikk også diplom av Buskerudbyen, et gavekort på 5.000 kroner som kan brukes på aktivitetsutstyr fra Lekolar og sykkelmekking hos Greenspeed.

Elevrådsleder på Øren skole smiler med diplom i hånda sammen med ordføreren.
BILDE: Elevrådsleder på Øren skole, Maria Mironcik (11) mottok diplom på vegne av hele skolen som regionvinner i Beintøft-aksjonen 2022. Her med ordfører Monica Myrvold Berg.