Skal motivere folk til å stemme

Du har kanskje sett dem: Ungdommer i oransje t-skjorter som spør folk på gater og torg om de har brukt stemmeretten sin.

- Vi skal spørre om folk har stemt eller om de har tenkt å stemme. Og så gir vi dem gode argumenter for å bruke stemmeretten sin, sier Thea Marthinsen.

- Vi forklarer dem hvor og hvordan de kan stemmer, skyter Emily Grunde inn.

Sju ungdommer foran inngangen til forhåndsstemmelokalene på Bragernes.
DEMOKRATI: Demokratiguider klar til innsats: Thea Marthinsen (f.v.), Emily Grinde, Ingrid Mack, Lily Lundstad, Tomine Berglie, Vina Baset og Batool Alkhachan.

Andre trinn

Thea og Emily går på andre trinn på Drammen videregående og er demokratiguider. Vi traff dem sammen og andre sosiologi-elever på sitt aller første guide-oppdrag. 13 elever ved Drammen videregående hadde tatt turen over elva for å prate med folk på gater og torg på Bragernes.

Målet er å motivere folk til å bruke stemmeretten.

- Vi informerer om stemmeretten. Det kan være at noen ikke vet at de har stemmerett, forklarer Thea.

Det er to klasser i sosiologi som er ute ulike steder i Drammen for å prate med folk om valget og stemmegiving. Målet er å øke valgdeltakelsen, og særlig blant de gruppene som er sjeldnest kommer til valgurnene – slik som ungdom og de som ikke er klar over at de kan stemme.

Ungdommene er godt synlig i bybildet med sine oransje t-skjorter med budskapet: Bruk stemmeretten.

Prosjektet er et samarbeid mellom Drammen videregående skole og Drammen kommune, og vedtatt av kommunestyret.

Demokratiguide-prosjektet er en del av undervisningopplegget til sosiologi-elever ved Drammen videregående. Hver gruppe er ute to-tre ganger fram mot valgdagen.

Bra for samfunnet

Thea og Emily forteller at det har vært mye om valg på skolen den siste tida. Og at de selv hadde skolevalg dagen før guid-starten.

- Det er interessant med valg og vi lærer mye, sier Thea, som har en oppfordring:

- Det er bra for samfunnet dersom folk stemmer ved valg.

Det er særlig de unge og førstegangsvelgerne som ungdommen i oransje t-skjorter henvender seg til. Og i tillegg er innbyggere som kanskje ikke visste at de har stemmerett en av gruppene for prosjektet.

Stortingspresidenten blir med

Ideen til ordningen med demokratiguider er hentet fra Fredrikstad. De startet opp i forbindelse med lokalvalget i 2019 og brukte også guider ved stortingsvalget 2021. Noen av ungdommene som nå informerer og snakker med drammensere om årets valg dro derfor til Fredrikstad for å lære mer om hvordan de gjør det. I tillegg har alle som er guide i Drammen fått to timer opplæring på skolen.

Ungdommene vi traff får demokratisk drahjelp neste uke. Da kommer stortingspresident Masud Gharahkhani og blir med dem på demokratiguide-runde i Drammen.