Elevbokbad i Mjøndalen

Hvorfor valgte du at Ina ikke skulle ha noen venner? Hvorfor ville du at hun ikke skulle fortelle sannheten til mammaen sin? 5. klasse på Åsen skole i Mjøndalen forbereder seg til å bokbade forfatter Marianne Kaurin og spørsmålene til forfatteren, er mange.

Læreren og elevene står foran et smartboard som viser boka "Syden" av Marianne Kaurin.
BILDE: Bibliotekansvarlig Therese Drabitzius har sammen med elevene på 5. trinn på Åsen skole i Mjøndalen jobbet med boka "Syden" av Marianne Kaurin. Snart skal forfatteren bokbades av Joakim Garlaan Sæle, Olivia Håviksdatter og Emilie Aaland Moen.

Drammen kommune satser på leselyst, og da skolene kunne melde interesse om at elevene kunne bokbade en ekte forfatter, var ikke bibliotekansvarlig ved Åsen skole i Mjøndalen, Therese Drabitzius, vanskelig å be.

– Det er gøy å prøve noe nytt, og dette utfordrer både meg og elevene.

«Barnebokbad» er betegnelsen på et arrangement der barn eller ungdom intervjuer en forfatter.

Metoden legger opp til en prosess der barna ledes inn i teksten; først gjennom høytlesing og siden gjennom tre samtaler. Dette er både for å sikre at alle har samme utgangspunkt før samtalene og at alle har de samme referansene.

Målet med metoden er å gi en positiv opplevelse med litteratur, uavhengig av leseferdigheter og uavhengig av om du som leser liker boken eller ikke.

Tre elever, en gutt og to jenter, står bøyd over pulten og skriver på et ark.
BILDE: Leander Olai Arnemo, Oliva Håviksdatterog Emilie Aaland Moen skriver forslag til spørsmål som kan stilles til forfatteren. Klassen stemmer over hvilke spørsmål de synes er best.

En bok de kommer til å huske

Elevene i 5. klasse på Åsen skole har hørt «Syden» av Marianne Kaurin, og deretter hatt et tredelt opplegg med bibliotekansvarlig etterpå. Der har de produsert egne spørsmål, øvd på utvelgelse av spørsmål og til slutt hatt time om etikk og dramaturgi.

Drabitzius forteller at elevene har gått fra å være usikre først, til å rekke opp hånda underveis. Hun er imponert over hva de husker av boka de har hørt, hvor gode innspill de kommer med, hvor detaljerte de er og hvor motiverte de er.

– Jeg tror nok dette er en bok de ikke kommer til å glemme.

Mange spørsmål

I siste time med forberedelser, har elevene så mange spørsmål at de ikke kan ta med alle.

Elevene skal derfor stemme over de spørsmålene de synes er de beste. Etter utsilingen har de fremdeles så mange spørsmål til forfatteren, at Drabitzius forteller at hun nok til slutt må gjøre enda en utsiling.

– Men det er så gøy at de er så engasjerte og lurer på så mye!

Ryggen til tre barn vises. De har en hånd på ryggen som enten er lukket eller åpen.
BILDE: Barna stemmer anonymt over sine egne forslag til spørmål de kan stille forfatteren. En åpen hånd betyr at de ønsker at spørsmålet skal med, en lukket hånd betyr at de ikke synes spørsmålet var bra nok.

Tre intervjuere

I klassen er det over 20 elever, og hele åtte stykker ønsket å være en av de tre som skal få lov til å være på scenen og stille forfatteren spørsmålene klassen har funnet frem til.

Alle åtte har vært igjennom et lite intervju med Drabitzius, og til slutt falt valget på Olivia, Emilie og Joakim.

Tre gutter sitter på stoler i et klasserom og er veldig fornøyd.
BILDE: "Yeeees!" Joakim Gaarlan Sæle (i midten) blir valgt ut til å være en av tre som skal intervjue forfatteren. Markus Formo Skaret (t.v) og Emilio Engstrøm-Salomone er glade på klassekameratens vegne.

– Det blir gøy! Jeg skal spørre om hvor mange som må til for å skrive en hel bok! Og jeg lurer på hvordan hun kom på ideen, sier 10-åringene.

De synes det blir stas å sitte på scenen sammen med forfatteren, men det blir litt skummelt hvis man sier noe feil, tror Olivia.

– Det var det jeg skulle si! skyter Emilie inn.

Joakim tror kanskje at det som blir mest vanskelig blir å snakke foran hele klassen, men når han får høre at han kommer til å ha spørsmålene på forhånd, tenker han at det skal gå greit.

– Hvordan tror dere det er å være forfatter?

Det må jo være fint å kunne sitte hjemme i fred og ro og få betalt for å skrive. Litt deilig, men litt kjedelig og kanskje, sier Emilie.

Når de tenker på hva de skal bli når de blir store, ser Olivia for seg et kreativt yrke, Emilie tror hun skal bli forsker, mens Joakim drømmer om et liv som proff fotballspiller.

– Men det er viktig å like lesing uansett hva man skal bli!