Globusfestivalen arrangeres på Knutepunkt Strømsø

Aldri før har knutepunktet på Strømsø vært arena for et så stort arrangement som Globusfestivalen. Lørdag 24. september fylles området med matboder, aktiviteter for barn, dans, musikk og forestilling.

Fagleder og virksomhetsleder sitter på en benk ved et bord i Strømsøhagen.
BILDE: Stine Brastad Blekkan og Kari Dehli Halvorsen på Knutepunkt Strømsø.

Det er første gang Globusfestivalen skal arrangeres på Knutepunkt Strømsø, som er i Telthusgata ved gamle Strømsø skole.

Tidligere har den internasjonale kultur- og matfestivalen blitt arrangert på Strømsø torg. I pandemiårene 2020 og 2021 ble festivalen arrangert i mindre skala på Union Scene.

I år blir det 25 mattelt med ulike signaturretter fra hele verden, og håpet er at rundt 12.000 innbyggere vil finne veien til festivalen lørdag 24. september.

En stor grønn hage på Strømsø med trafikken fra Bjørnstjerne Bjørnsons gate i bakgrunn.
BILDE: Strømsø-hagen er stor og det dyrkes grønnsaker her store deler av året av folk som leier plass.

Hva er Knutepunkt Strømsø?

Det var i forbindelse med kommunesammenslåingen at det ble politisk vedtatt å ha flere knutepunkt i den nye storkommunen. Knutepunkt Strømsø er en pilot for å teste hvordan man kan utvikle kommunale tjenester på nye måter.

Knutepunktet skal fungere som en møteplass, der innbyggerne kan finne flere kommunale tjenester de har behov for på samme adresse.

Noe av det man finner på Knutepunkt Strømsø er kafé, grønnsakshage, innbyggertorg for å få veiledning, utlån av møterom, Barneverntjenesten, Boligtjenesten, Flyktningtjenesten, Familieteam, helsestasjon og Kirkens Bymisjon.

Les mer om Knutepunkt Strømsø her.

Aktiviteter for alle

Kari Dehli Halvorsen, Virksomhetsleder Knutepunkt Strømsø, forteller at de så langt har sett mye positivt ved å samle tjenestene på denne måten.

– Vi prøver å skape aktiviteter som treffer forskjellige grupper i befolkningen på Strømsø. Det er mange herlige personer i nabolaget som spør hvordan de kan bidra frivillig, og det er en ressurs.

Virksomhetslederen er opptatt av at alle i bydelen skal få med seg hva som skjer på knutepunktet. Derfor bruker de ulike måter å kommunisere med innbyggerne på, og de oversetter også mye av informasjonen til flere språk.

Knutepunkt Strømsø
BILDE: Knutepunkt Strømsø

Ny festivalarena

Stine Brastad Blekkan jobber som fagleder på Knutepunkt Strømsø til daglig. Nå er hun også engasjert i prosjektgruppen til Globusfestivalen.

Festivalen arrangeres som et samarbeid mellom Byen Vår Drammen, Interkultur i Drammen kommune, Buskerud Innvandrerråd og Drammen minoritetsråd.

– Det blir spennende å prøve dette som arena, sier Brastad Blekkan.

Fagleder og virksomhetsleder på Knutepunkt Strømsø står ute i hagen med gamle Strømsø skole i bakgrunnen.
BILDE: Stine Brastad Blekkan og virksomhetsleder Kari Dehli Halvorsen gleder seg til å teste knutepunktet som festivalarena.

– Magisk stemning

Louise Winness Prestgard i Byen Vår Drammen forteller at det er mange fordeler ved å arrangere Globusfestivalen på Knutepunkt Strømsø.

– Det er gjerdet inn, noe som gjør det tryggere med mye barn og folk samlet. Samtidig er det fasiliteter innendørs som vann, do, kjøkken, garderober, dusj og backstage-rom for artister som vi ikke har hatt før, sier Prestgard.

I den nye gymsalen skal det blant annet være en sanseteater-forestilling basert på den sjøsamiske fortellingen Undervannsjenta.

– Det blir mange ulike soner og jeg tror vi kan skape helt magisk stemning ved Knutepunkt Strømsø. Det er viktig for oss å være en aktør som setter knutepunktet mer på kartet.

Illustrasjonskart over Globusfestivalen og arrangementene der på Knutepunkt Strømsø.
BILDE: Slik fordeler aktivitetene seg under Globusfestivalen på Knutepunkt Strømsø.

Vil bli skiltet

Prestgard tror at arrangementet kan gjøre at flere får øynene opp for hvor fint området er, og oppdage alle tilbudene som finnes på knutepunktet.

Dersom folk ikke har fått med seg at Globusfestivalen har flyttet, skal de kunne finne veien med piler fra Strømsø torg og til knutepunktet i Telthusgata 8.

At Knutepunkt Strømsø blir fast arena for Globusfestivalen, kan ikke Louise Winness Prestgard love.

– Jeg er veldig positiv til å bli værende på knutepunktet. Vi må teste det ut og se hvordan det funker i år. På Strømsø torg har vi for eksempel ikke strøm nå, for der lå all strømmen under Bybrua. Vi holder oss på knutepunktet i overskuelig fremtid.

Globuskonferansen dagen før

I tillegg til Globusfestivalen, som er et gratis arrangement for alle, arrangeres også Globuskonferansen. Konferansen er på Union Scene fredag 23. september, og man må ha kjøpt billett til arrangementet.

Emma M. Moberg i Interkultur i Drammen kommune forteller at de har satt sammen et tettpakket program med fokus på flerkulturelt mangfold og årets tema - forbilder.

– Uansett om du jobber i kunst- og kulturfeltet eller i en annen bransje med mangfold og inkludering som fokus, er denne konferansen verdt å få med seg, sier Moberg.