Her får elevene servert skolemat hver uke

På Brandengen skole får elever fra fjerde til sjette trinn servert skolemat én dag i uka. Matserveringen er et pilotprosjekt for å se hvordan man kan få til servering av gratis skolemat i praksis.

To jenter i 6. klasse smiler til kameraet og spiser fiskeburger.
GODT: Sofie Vorren (11) og Rita Rhrich (11) likte fiskeburgeren de fikk servert.

– Hva er det til mat? Åh, er det fiskeburger, yes! utbryter noen av elevene som er på vei ned trappa i en av gangene på Brandengen skole.

Denne torsdagen er det duket for utlevering av skolemat til elevene som går i 4., 5. og 6. trinn. Det betyr rundt 200 fiskeburgere. Hver uke fram mot jul skal det serveres lunsj til elevene på torsdager, i forbindelse med et pilotprosjekt i Drammen kommune.

Prosjektet startet opp som en del av områdesatsingen «Strømsø 2030», finansiert med midler fra Kommunal- og distriktsdepartementet. Hovedmålet med områdesatsingen er at flere beboere skal få styrket sine levekår gjennom forbedring av tjenester og nærmiljøkvaliteter.

Tanken med pilotprosjektet på Brandengen er å se om det er mulig å produsere og levere gratis skolemat én dag i uka.

Les mer om Strømsø 2030 her.

I gangen på Brandengen skole får to elever utdelt en matkasse av prosjektleder og elev ved Åssiden videregående skole. Til venstre i bildet står ordføreren og følger med.
BILDE: To elever fra hver klasse strømmet til for å få utdelt gratis lunsj på Brandengen skole.

Liker å smake ny mat

Det er elever fra linja restaurant- og matfag på Åssiden videregående skole som lager maten hver uke.

Så langt virker elevene på barneskolen svært fornøyde med hva de får servert.

Sofie Vorren (11), Rita Rhrich (11) og Stella Sofie Brodtkorb-Myhrer (10) synes det er veldig fint å få skolemat.

– Det er deilig å ikke tenke på hva man må pakke med seg, sier Rita.

– Det er ikke alle som har så mye penger, så da er det fint at alle kan få mat her. Her får jeg smakt på mye ny mat som jeg trodde jeg ikke likte. Det er veldig godt, sier Stella.

– Ja, det er spennende å prøve ny mat, sier Sofie.

Tre jenter i 6. klasse står i trappa og lener seg mot en mursteinsvegg på Brandengen skole.
BILDE: Jentene i 6. klasse er fornøyde med matutdelingen. T.v: Rita Rhrich (11), foran t.h: Sofie Vorren (11) og Stella Sofie Brodtkorb-Myhrer (10).

Følelse av fellesskap

Rektor Gro Tveten på Brandengen skole sier det er mange positive effekter av å få servert felles skolemat.

– Det er sunn og god mat som blir servert, og det gjør at læringen går lettere. Vi ser at elevene koser seg når de spiser den samme maten i fellesskap, så den sosiale effekten er viktig.

Tveten forteller at de har erfaring med lik mat til alle elever fra andre ordninger på skolen også. På 7. trinn får elevene frokost tre dager i uka.

– Elevene bidrar selv og det blir meningsfylt og inkluderende, sammenlignet med at alle skal sitte med hver sin matpakke.

Rektor står i gangen ved et stort vindu på Brandengen skole med refleksvest.
BILDE: Rektor Gro Tveten ved Brandengen skole.

– Historisk

Ordfører Monica Myrvold Berg var på besøk på skolen for å se hvordan utdelingen fungerte i praksis.

Hun fikk æren av å ringe i en klokke for å signalisere at maten var klar, slik at to elever fra hver klasse kunne komme og hente en kasse med fiskeburgere og fruktsalat.

– Dette er noe jeg har gledet meg til veldig lenge. Det er en historisk dag for Brandengen skole, og ikke minst for Drammen kommune. Dette er en start, så skal vi høste av erfaringene videre.

Ordfører med ordførerkjedet står med bjelle i hånda for å ringe elevene inn til matutdeling på Brandengen skole.
BILDE: Ordfører Monica Myrvold Berg ringer inn elevene til matutdeling og lunsj på Brandengen skole.

Har brukt tid på å lage meny

Det er Christer Johnsen som er prosjektleder i Drammen kommune for skolematen på Brandengen. Han fortalte at menyen har blitt utviklet i samarbeid med elevene selv, som har fått smake og rangere ulike retter.

– Det har vært viktig å finne noe barna liker.

Det har også blitt jobbet mye med matsikkerhet, logistikk og allergier i forberedelsene til matutdelingen. Johnsen har selv bakgrunn som kokk, og har ansvaret for oversikt over allergier. Noe av maten lager han derfor selv på et eget kjøkken på skolen, mens resten av maten produseres av elevene på Åssiden vgs.

For å frakte maten fra Åssiden til Strømsø er Enter Kompetanse og SIF-samfunn engasjert.

Planen er å evaluere pilotprosjektet med elever og foreldre, samt lage en rapport på erfaringene som er gjort underveis. På den måten kan man videreutvikle prosjektet.

Prosjektleder Christer står med kasse i hånda med innpakkede burgere, i gymsalen på Brandengen skole.
BILDE: Prosjektleder Christer Johnsen i Drammen kommune forteller hvor nøye de har jobbet med menyen til elevene.