Klima-sølv til Drammen og Tønsberg

Drammen og Tønsberg kommuner var sammen nominert til Årets lokale klimatiltak 2022 for kartleggingen som er gjort av økosystemer. Torsdag kunne en stolt ordfører motta diplom og anerkjennelse på Zerokonferansen.

Alle prismottakerne og juryen stående sammen på scenen
BILDE: Ordfører Monica Myrvold Berg mottok prisen på vegne av Drammen. De øvrige på bildet er (fra venstre) fylkesordfører Marianne Chesak fra Rogaland fylkeskommune, ordfører Anne Rygh Pedersen i Tønsberg kommune, representanter for Indre Østfold kommune og representanter for juryen: styreleder Gunn Marit Helgesen i KS, Jannicke Trumpy Granquist i KBN og leder i Zero Sigrun Aasland. (Foto: ZERO/Kevin Dahlman)

Konkurransen arrangeres av KS, Miljøstiftelsen ZERO og Kommunalbanken (KBN) for å skape oppmerksomhet om gode klimatiltak i kommunene og inspirere til videre innsats.

Helt til topps i konkurransen gikk Rogaland fylkeskommune med verdens første utslippsfrie hurtigbåt. Drammen og Tønsberg fikk en fin andreplass. Også Bodø, Indre Østfold og Oslo var nominert.

– Drammen og Tønsberg har utmerket seg på et tiltaksområde som nå blir viktigere og viktigere. Ved å lage et «klimakart» over egne arealressurser har de fått på plass et helt nytt verktøy for kommunal arealplanlegging, fastslo styreleder Gunn Marit Helgesen i KS da hun delte ut prisen.

Det var en stolt og glad ordfører som mottok prisen på konferansen.

– For Drammen kommune er dette en viktig pris på flere måter. Den er viktig på veien til å bli landets grønneste kommune. Den er også viktig fordi den bekrefter at vi har svært dyktige medarbeidere i Drammen kommune, ansatte som er blant landets aller beste.

Juryens begrunnelse

Dette er juryens begrunnelse for 2. plassen:

"Tønsberg og Drammen er nominert for sin kartlegging av økosystemer. Dette er et viktig verktøy for å få klima, natur og miljøtilpasning inn i beslutningene som tas av kommunen som, arealmyndighet. Vinnerne har gått opp nye stier og utmerket seg på et tiltaksområde som er stadig viktigere. Ved å lage et klimakart over egne arealressurser har de fått på plass et helt nytt verktøy for kommunal arealplanlegging."

Dette er for øvrig andre gang på få år at kommunen gjør det godt i denne konkurransen. I 2020 gikk kommunen, ved Drammen Eiendom KF, helt til topps i konkurransen for Sommerlagring av vinterenergi med GeoTermos.

Her kan du lese mer om årets pris