Knutepunkt Strømsø – møteplass med gode vekstvilkår

Det skjer stadig nye ting på knutepunkt Strømsø – stedet for samarbeid og møter mellom mennesker, samt kontakt mellom kommunen og innbyggeren skal bidra til å skape et nyttig og hyggelig samlingssted for alle i kommunedelen.

Av Drammens knutepunkt er Strømsø en pilot med ansatte fra mange faggrupper. Gjennom tverrfaglig samarbeid internt og i samarbeid med innbyggerne skal knutepunktet finne gode måter å utvikle tilbudet på. Områdesatsing Strømsø 2030 er en viktig del av arbeidet.

Knutepunkt Strømsøs innbyggertorg i Strømsø gamle skole. Interiørbilde med Håkon André Solberg og Lena Hillestad
BILDE: Lyse lokaler med fargerike møbler gir en hyggelig velkomst for de som besøker innbyggertorget. Håkon André Solberg og Lena Hillestad gleder seg til å ta imot alle som ønsker å være med og utvikle Strømsø på en god måte.

– Innbyggertorget åpnet forsiktig i februar, er åpnet fra klokka 10.00–13.00, og har siden da utviklet møteplassen både fysisk og innholdsmessig med et utadrettet fokus. Vi trener på samskaping og selvhjelp, da innbyggerne selv bestemmer hvilket behov og ønsker de har, sier prosjektlederne Lena Hillestad og Håkon André Solberg, som gir veiledning og praktisk hjelp til alle som ønsker det.

Hillestad og Solberg i enheten Kultur- og innbyggertorget er ansatt i knutepunkt Strømsø, et pilotprosjekt som gis gode muligheter til å prøve ut nye ting.

Les mer om knutepunkt Strømsø her.

Fullt av muligheter

– For oss er det viktig at alle som kommer hit eller tar kontakt via telefon eller på nettet blir tatt godt imot. Innbyggerne på Strømsø er med på å skape sin egen møteplass med forskjellige typer aktiviteter og vi tilrettelegger for et godt møte med kommunen og kommunens tjenester, sier Håkon André Solberg, som understreker at arbeidet er meningsfullt, interessant og morsomt.

– Ja, vi liker å være med på å utvikle ting i positiv retning, sier Lena Hillestad, og viser rundt i innbyggertorgets lokaler, som har fargeglade stoler og PC-plasser på rekke og rad. Her midt mellom Grønland og Tangen er det fullt av muligheter til å dyrke fram gode ideer og grønne vekster i tida som kommer. Knutepunkt Strømsø er et sosialt sted med gode vekstmuligheter, et sted hvor det garantert vil spire og gro framover.

– Velkommen skal dere være, sier Lena Hillestad og Håkon André Solberg, og holder døra åpen.

Innbyggertorget i knutepunkt Strømsø. Inngangspartiet med Håkon André Solberg og Lena Hillestad
BILDE: Inn ei dør og opp ei trapp i den gamle, staslige bygningen til Strømsø skole. Der finner du både innbyggertorg og Café Jasmin.

I første etasje på knutepunktet finner du Café Jasmin, som drives i regi av Jasmin kvinnenettverk. Inngangen er på kortsida av den gamle Strømsø skole i Tordenskioldsgate. I disse koronatider er åpningstida fra klokka 10.00 – 15.00 (ellers klokka 9.00-17.00).

Løfter i flokk

– Her er det trivelig å være, og jeg er her stort sett hver dag, sier en lunsjgjest og finner fram det han trenger til et måltid. Kanskje det også blir hjemmelaget middag litt senere på dagen? Eller en kaffekopp samtidig som han leser i ei av bøkene fra det lille kafebiblioteket.

Café Jasmin hektisk aktivitet på kjøkkenet
BILDE: Lunsjtida nærmer seg, og det er hektisk aktivitet på kjøkkenet hos Café Jasmin, som serverer spennende mat fra alle verdenshjørner. Alle foto: Birgitte Simensen Berg

– I tillegg til ukesmenyen, kan vi også tilby «take away» og catering, sier teamleder i Jasmins kafé og kvinnenettverk, Nermina Meho Ljeskovica, som har kvinner fra mange land i staben sin.

– Takket være vår bakgrunn fra forskjellige land, kan vi tilby en spennende meny fra blant annet Bosnia, Somalia, Syria, Sør-Amerika, Tyrkia, Algeria og Norge. Alt fra børek, falafel, empanadas, saksuka, svirije og mye mer, forteller Nermina.

Jasmin kvinnenettverk har som motto: Vi løfter hverandre opp og fram, og har også butikk og systue i Globusgården, et sted hvor de også arrangerer turer og norskkurs.

– Vi er som regel tre til fem kvinner som jobber i kafeen, en arbeidsplass som gir mye positivt til hver enkelt. Dette er et sted som skaper mestring og her får vi vist hva vi kan, samtidig som vi lærer noe nytt. En svært sosial møteplass, som gir både arbeids- og språktrening, ja, et sted som gjør kvinnene mer selvstendige. 30–40 prosent av kvinnene får jobb etter at de har vært her, sier Nermina og legger til at kvinnenettverket samarbeider med blant annet NAV, Fretex, Sonans og introduksjonssenteret.

Hos Café Jasmin er det variert mat, hvor alle retter lages fra bunn av med gode og ferske råvarer. Og mange spennende kryddertilsettinger.

– Noen ganger bruker vi gammeldagse retter fra våre forskjellige hjemland, vi baker og bruker friske grønnsaker. Gjerne fra egen hage. På Drammens Museum har vi egen urtehage. Snart dyrker vi også i Strømsøhagen, sier en blid Nermina, og forsvinner ut på kjøkkenet til de andre. Nå skal både fiskesuppe og lasagne gjøres klar til sultne lunsjgjester.

Café Jasmins kvinner lager lunsj helt fra bunnen av
BILDE: Café Jasmin lager all maten fra bunn av med gode og ferske råvarer, og kryddertilsettinger fra hele verden.

I hagen til knutepunkt Strømsø vokser det allerede frukttrær og bærbusker, og snart kommer det også bikuber på plass. Når frukt og bær er modne, kan du og jeg komme og plukke – i en liten pose slik at det blir nok til mange som ønsker påfyll av søte c-vitaminer. Knutepunktet i gamle Strømsø skole er møteplassen til drammensere fra Grønland til og med Tangen, nedenfor jernbanelinja, men naturligvis er det åpen for deg som også bor andre steder i byen.