Nå utsmykkes undergangen til Union

Det blir et stort mangfold både i kunstuttrykk, tilhørighet og alder når 18 kunstnere i disse dager jobber med å utsmykke undergangen mellom busstasjonen og Union.

I vår utlyste Drammen kommune en konkurranse der man søkte gatekunstnere som ville være med å sette farge på den nye undergangen på Strømsø. En undergang som både innbyggere i Drammen, studenter, tilreisende og turister passerer hver eneste dag. Av 55 svært gode søknader ble 16 kunstnere plukket ut. I tillegg er to kunstnere invitert med i prosjektet spesielt.

I helgen startet de første kunstnerne med sine prosjekter på veggene. Noen er allerede ferdig, noen er godt i gang, mens andre har ikke startet enda. Kunstnerne jobber i undergangen mens nysgjerrige, skuelysne og positive folk sykler eller går forbi.

PS: Mandag 19. juni skal kunstner Kari Elisabeth Haug male sitt kunstverk til musikk klokken 13.00. Publikum er hjertelig velkommen til å følge prosessen.

Dette er samtidig som Kulturytring foregår i Drammen 19, 20 og 21. juni.   Festivalen er både en debattfestival, en kunnskapsarena og en kunst- og kulturfestival som arrangeres i Drammen for andre gang.

JOBBER: Lea Alstad jobber med sitt kunstverk i undergangen mellom busstasjonen og Union. Arbeidene skal være ferdige i slutten av juni.

Disse setter farge på undergangen

Kunstnerne som skal utsmykke undergangen er (i tilfeldig rekkefølge):

• Joakim Steen Eggum
  • Pippip Ferner
  • Luna Blomgren
  • Lea Alstad
  • Kari Elisabeth Haug
  • Thor Merlin
  • Linn Cathrin Torp
  • Quentin Desveaux
  • David Stenmarck
  • Espen Henningsen
  • Mathis Anvik
  • Olivia Ericsson
  • Halvor Hersem
  • Kim Larsen
  • Ronny Bank
  • Jad Khoury

Maria Sundby og Taylor White har blitt invitert inn i prosjektet og vil jobbe med hver sin ende og side av undergangen. Sundby er en velrenommert billedkunstner, skulptør og gatekunstner fra Norge. White er en anerkjent gatekunstner fra USA og vil også ha med seg to assistenter fra DEMO under arbeidet sitt i Drammen. DEMO er et talentutviklingsprogram for ungdom mellom 15 – 25 år som ønsker å satse på kreative fag og ta talentet sitt et steg videre.

dame i snekkerbukse foren en stor blomst
INVITERT INN: Taylor White er en av de inviterte kunstnerne til prosjektet i undergangen. på Strømsø.

Stort mangfold

Det har vært viktig for juryen å legge vekt på god kvalitet på de kunstnerne som ble plukket ut. I tillegg har den vært opptatt av å sikre at det var med lokale kunstnere, en god kjønnsdeling og mangfold i både uttrykk, tilhørighet og alder.

Juryen har bestått av Erik Ness Christensen, som er godt kjent i gatekunstmiljøet i Drammen og Rita Rohdin koordinator fra Buskerud Kunstsenter – selv gatekunstner med en master om gatekunst. I tillegg har landskapsarkitekt Ragnhild Løvli og kunsthistoriker Karianne Sand, begge fra Drammen kommune, sittet i juryen.

Arbeidet i undergangen er godt i gang, og planen er at det hele skal stå ferdig i slutten av juni. Det vil være gode muligheter for publikum til å kunne se på mens kunstnerne jobber, da undergangen vil være åpen gjennom hele prosjekttiden.

Drammen kommune har egne instrukser for gatekunst og det er kommet på plass retningslinjer som er ment å understøtte målsetninger for kommunen og gjøre Drammen til et godt sted å leve. Retningslinjene skal ivareta verneverdige bygg og kulturmiljøer, samtidig som det skal legges til rette for graffiti og gatekunst som et demokratisk kunst- og kulturuttrykk med bred appell.

an mann med hodetelefoner foran en fargerik vegg
FARGER: David Stenmarck er en av kunstnerne som er plukket ut til å utsmykke undergangen.