Oppfordrer til å kontakte helsetjenestene digitalt

Visste du at du enkelt kan kommunisere med hjemmetjenesten eller ergo- og fysioterapitjenesten på helsenorge.no? Den digitale kontakten gir mange fordeler, både for innbyggere, pårørende og ansatte i kommunen. Likevel er det mange som ikke benytter muligheten.

Sist endret:

Det er flere år siden Drammen kommune tok i bruk den digitale løsningen Digihelse på helsenorge.no. Digihelse gjør det enklere for innbyggere å kontakte en rekke helsetjenester i kommunen.

Pleier du å få besøk av hjemmetjenesten? Da kan du for eksempel få oversikt over besøkene dine og enkelt avbestille besøk som ikke passer. Er du pårørende til en mor eller far som får helsehjelp hjemme? Med fullmakt kan du få varsler når hjemmesykepleieren har vært på besøk, så slipper du å bli usikker på om mor, far eller andre du har omsorg for, får den hjelpen de skal ha.

Det kan være mange grunner til at innbyggere eller pårørende ikke logger seg inn på helsenorge.no når de skal kontakte helsetjenestene i kommunen. Flere kjenner nok ikke til mulighetene som finnes digitalt og mange glemmer kanskje rett og slett å bruke det. 

– Vi ser at det er relativt få som bruker denne digitale ordningen aktivt, og vi oppfordrer flere til å kommunisere med kommunens helsetjenester digitalt, sier Britt Hasselberg, digital agent i Drammen kommune.  

Hva er Digihelse?

Egentlig trenger du ikke å lære deg ordet Digihelse, for det er bare en del av tilbudet til deg som innbygger på helsenorge.no. Der har du kanskje logget deg inn og bestilt en time hos fastlegen før, eller fornyet en resept? Det er samme sted du logger deg inn for å komme i kontakt med flere av kommunens helsetjenester. 

I Drammen kommune kan du kommunisere med følgende tjenester på helsenorge.no:  

  • Hjemmetjenesten – som består av hjemmesykepleie og praktisk bistand 
  • Ergo- og fysioterapitjenesten  
  • Helsestasjonene
  • Helsestasjon for ungdom 

Send meldinger og få oversikt

Med Digihelse på helsenorge.no kan du:

  • sende og motta meldinger fra helse- og omsorgstjenestene i kommunen
  • se avtaler om hjemmebesøk og avbestille besøk – gjelder hjemmetjenesten
  • få varsler om utførte hjemmebesøk på tekstmelding eller e-post – gjelder hjemmetjenesten
Mann i hjemmesykepleien bandasjerer et bein.
HJEMMETJENESTEN: Med Digihelse på helsenorge.no kan du blant annet få varsel om hjemmebesøk, se avtaler og avbestille besøk som ikke passer likevel.

Hvorfor bør jeg bruke dette?

Som innbygger får du bedre oversikt, mer kontroll og en enklere måte å kommunisere med kommunen på.  

Send og motta meldinger

Har du spørsmål kan du enkelt sende en melding og få svar på helsenorge.no. Noen ganger er det nødvendig å ringe oss, men ofte kan det være like greit å sende en melding digitalt. Da får du et skriftlig svar tilbake i innboksen din på helsenorge.no innen to virkedager. Alle meldinger ligger lagret i innboksen. Da får du bedre oversikt og har mulighet til å gå inn og sjekke, dersom du for eksempel har glemt hva du fikk til svar på et spørsmål. Når du får tilsendt meldinger på helsenorge.no, får du varsel på tekstmelding eller e-post. 

Det er trygt å sende sensitiv informasjon

Det er verdt å nevne at meldingene fint kan inneholde sensitive opplysninger, fordi løsningen har innlogging med sikkerhetsnivå 4. Det betyr at du logger inn med BankID, BankID på mobil, Buypass ID eller Commfides e-ID. 

Få varsel om utførte hjemmebesøk

Hvis du får hjemmebesøk av kommunen, kan du få oversikt over avtalene dine helsenorge.no. Man kan få varsel om utførte hjemmebesøk, som kan være verdifullt for pårørende. 

Du kan enkelt avbestille avtaler

Dersom et planlagt hjemmebesøk ikke skulle passe likevel, kan du enkelt avbestille helsenorge.no. Det betyr at du for eksempel ikke trenger å forholde deg til åpningstidene som gjelder dersom du hadde ringt oss, og du kan avbestille når som helst i løpet av døgnet. 

Fordel for ansatte

Inger Marit Hurum i ergo- og fysioterapitjenesten forteller at de blant annet bruker Digihelse i situasjoner hvor de ikke får tak i brukeren på telefon eller melding. 

– Vi synes det er mer hensiktsmessig å bruke Digihelse, fremfor å sende et brev i posten. På den måten oppnår vi kontakt med de fleste brukerne våre som er digitalt aktive, forteller hun. 

Jeg er pårørende, hvordan kan jeg bruke dette?

Som pårørende kan det hende du ønsker mer oversikt og kontroll, for eksempel over hvor ofte hjemmesykepleien er hjemme hos din mor eller far. 

Du kan få varsel om utførte hjemmebesøk på helsenorge.no, og du kan da velge om du vil varsles via tekstmelding eller e-post. Denne muligheten har du bare hvis du har fått fullmakt av den du er pårørende for. En fullmakt kan når som helst trekkes tilbake av den som har gitt fullmakten.  

For å bestemme hvordan du ønsker å motta varslinger, for eksempel om hjemmebesøk, går du også inn på profil og innstillinger. Trykk deg videre inn på kontaktinformasjon. Der kan du velge hvordan Helsenorge skal varsle deg. 

Har du spørsmål?

Lurer du på noe om Digihelse eller er usikker på hvordan eller om du kan bruke det i din hverdag? Da kan du ta kontakt med hjemmetjenesteavdelingen som du får tjenester av.  

Du kan også ta kontakt med digital agent i Drammen kommune, Britt Hasselberg:

  • e-post: britt.hasselberg@drammen.kommune.no
  • telefon: 97 16 67 90