Oppfordrer flere til å gå med bøsse

Det er behov for flere bøssebærere til TV-aksjonen søndag 22. oktober. Som ny ordfører, synes Kjell Arne Hermansen det er viktig å bidra i innsamlingsdugnaden.

Mann med bøsse. Smiler. Foto
DUGNAD: Ordfører Kjell Arne Hermansen skal gå bøssebærer på søndag.

«La barn leve i fred» er tema for årets TV-aksjon. Pengene går til Redd Barna, som skal sørge for å hjelpe barn rammet av krig og konflikt. Målet er at barna skal få mulighet til å leke, lære og leve i fred.

Vil bidra i dugnaden

I Drammen kommune trengs det fortsatt flere bøssebærere som kan gå fra dør til dør og samle inn penger søndag. Ordfører Kjell Arne Hermansen skal selv gå med bøsse og håper flere innbyggere vil gjøre det samme.

– Det er viktig for meg å bidra i dugnaden og at vi som kommune støtter det gode arbeidet som gjøres med å samle inn penger.

Her kan du melde deg som bøssebærer (ekstern lenke)

Støtter med én krone per innbygger

Drammen kommune støtter TV-aksjonen blant annet ved å gi én krone per innbygger til aksjonen. Det ble politisk bestemt i 2020.

Det å gi én krone per innbygger var tradisjon i de tidligere kommunene Svelvik, Nedre Eiker og Drammen, før det ble videreført etter kommunesammenslåingen.

Tall fra Statistisk sentralbyrå viser at det bor 103 696 innbyggere i Drammen kommune.

Trenger flere bøssebærere

Marit Sola er fylkesaksjonskoordinator i Buskerud-regionen. Hun er glad og takknemlig for at ordføreren stiller med bøsse på søndag. Sola forteller at de har behov for flere som kan gå med bøsse.

– I år går vi for barn rammet av krig og konflikt. For hver dør du banker på, vil flere barn få leve i fred. Vi håper derfor at mange vil stille som bøssebærere på søndag. Mange har allerede meldt seg, men vi trenger fortsatt enda flere bøssebærere.

Ifølge fylkesaksjonskoordinatoren har Danvik Folkehøyskole skoledag på søndag og alle de 140 elevene stiller som bøssebærere.

– Det er noe vi er veldig takknemlige for. Mange skoleelever stiller også som bøssebærere.

Dette går pengene til

Ifølge TV-aksjonen går pengene som samles inn til Redd Barna blant annet til:

• Å gi barn muligheten til å gå på skolen
  • Å gjenforene barn med familien de har kommet bort fra
  • Å støtte tidligere barnesoldater
  • Trygge lekeområder der barn kan utfolde seg
  • Hjelp til å håndtere vonde opplevelser
  • At barn som har flyktet til Norge, får en aktiv fritid

Pengene fordeles mellom prosjekter i Ukraina, Syria, Bangladesh, Sør-Sudan, DR Kongo og Norge.