Sammen for en renere Drammenselv

– Det hører til sjeldenhetene at så mange ordførere samles om et formelt samarbeid om vårt felles vannmiljø. Det sier noe om hvor viktig ren elv og fjord er for oss alle, sa ordfører Monica Myrvold Berg i Drammen kommune, da hun åpnet seminaret om det interkommunale samarbeidet «Vannområde Drammenselva» på Union scene.

Styringsgruppa står foran Drammenselva rett ved Union Scene.
BILDE: Styringsgruppa for «Vannområde Drammenselva» konstituerte seg i dag og skal jobbe for en renere Drammenselv. F.v: Hans Petter De Fine (Viken fylkeskommune), Sunni Grøndahl Aamot (ordfører, Modum kommune), Janiche Karin Solheim (Viken fylkeskommune), Tine Normann (ordfører, Sigdal kommune), Gunn Cecilie Ringdal (ordfører, Lier kommune), Knut Kvale (ordfører, Øvre Eiker kommune), Monica Myrvold Berg (ordfører, Drammen kommune). Ikke til stede: Holmestrand kommune og Flesberg kommune.

Ordfører Monica Myrvold Berg innledet med å fortelle om elva som ble renset på 1980-tallet etter hundre år med forurensende industri og landbruk. Og at det igjen er tid for et felles løft for en renere elv.

– Nå hviler det igjen et stort ansvar på oss. Befolkningen øker og presset på vannveien øker. Flere undersøkelser viser at Oslofjorden, som Drammensfjorden er en del av, ikke bare er syk. Den blir også stadig sykere. Både planter og dyr forsvinner. Utslipp av miljøgifter og plast øker. Det advares igjen mot å spise fisk som er tatt i fjorden, på grunn av miljøgifter, sier ordføreren og fortsetter:

– Torsken, som tidligere stortrivdes i både Oslofjorden og Drammensfjorden, er fredet og nesten helt borte. Drammensfjorden har aldri vært saltere enn nå. Dette er bare noen eksempler som viser at vi går feil vei.

115 000 innbyggere sogner til Drammenselva og kommunene har en viktig rolle som ansvarlig for blant annet arealforvaltning, landbruk og avløp.

Åtte kommuner inngår samarbeid om bedre vannkvalitet

I løpet av 2021 og 2022 har kommunene i vannområdet vedtatt videre samarbeid om vannforvaltning.

«Vannområde Drammenselva» er en arena for samarbeid mellom de kommunene som har nedslagsfelt langs Drammenselva og Drammensfjorden. Onsdag 12. oktober ble styringsgruppa for «Vannområde Drammenselva» konstituert.

Styringsgruppa består av ordførerne i Drammen, Øvre Eiker, Lier, Asker, Modum, Sigdal, Flesberg og Holmestrand. I tillegg er det med representanter for Viken fylkeskommune og Statsforvalteren i Oslo og Viken.

– Vi står sterkere når vi jobber sammen

Ordføreren sier at hun er svært glad for at arbeidet er i gang, og at konstituering av styringsgruppen i «Vannområde Drammenselva» nå er vedtatt.

– Vi må handle. Vi står sterkere sammen enn om vi sitter på hver vår tue. Vannet kjenner ingen grenser. Jeg er veldig glad for at vi er i gang og opplever at alle er villig til felles innsats for god vannkvalitet på tvers av kommunegrensene, sa Myrvold Berg.

Høye forventinger om bedre vannkvalitet

Gjennom Helhetlig plan for en ren og rik Oslofjord (2021-2026) og Regional vannforvaltningsplan for Innlandet og Viken vannregion (2022-2027) har myndighetene høye forventninger til kommunene for å redusere forurensing til vann.

– I det ligger det at man må kjenne tilstanden og sette inn tiltak der det trengs. Det har vi et godt grunnlag for å få til nå, sa Myrvold Berg.