Utsiktstårnet på Nordbykollen har åpnet

Elever fra Åskollen skole og barn fra Nordby Gård Barnehage var de første som fikk se utsikten fra det 18 meter høye tårnet.

Utsiktstårn i tre og stål med barn og voksne rundt på en kolle med trær rundt.
BILDE: Utsiktstårnet på Nordbykollen åpnet for publikum 28. september.

Onsdag formiddag inviterte Drammen kommune til åpning av det nye utsiktstårnet på Nordbykollen.

Blant de rundt hundre frammøtte var barn fra skole og barnehage i nærmiljøet på Åskollen, turglade medlemmer i Røysjømarkas venner, Drammen Friluftsforum og personer som har vært involvert i prosjektet.

Byggeleder Lars Harald Frågodt i Drammen kommune syntes det var hyggelig at så mange hadde tatt turen opp på Nordbykollen, som er rundt 280 høydemeter på det meste.

– Tanken er at utsiktstårnet skal stimulere til økt bruk av nærmiljøet i kommunedelen. Det at man har et mål for turen gjør kanskje at flere tar seg en tur i skogen, sier Frågodt.

Byggeleder i Drammen kommune med gul arbeidsjakke foran et nytt utsiktstårn i tre i marka.
BILDE: Byggeleder Lars Harald Frågodt i Drammen kommune er glad for å se at mange møtte opp til åpningen av utsiktstårnet.

Fantastisk utsikt

Tårnet er 18 meter høyt med to utsiktsplattformer som ligger ti og 14 meter over bakken. Det består av en stålkonstruksjon, som er bygget med impregnert trevirke rundt for at det skal passe med omgivelsene i naturen.

Fra toppen er det en fantastisk 360-graders utsikt, der man blant annet kan se Blefjell, Drammen, Lier og Hanekleiva.

– Det har vært vanvittig spennende å jobbe med dette prosjektet og det er tilfredsstillende å se det komme på plass, sier byggelederen i Drammen kommune.

Utsikt over Drammen med litt av fjorden fra toppen av et utsiktstårn i nærheten av Åskollen.
BILDE: På toppen av tårnet er det utsikt 360 grader rundt, blant annet inn mot sentrum i Drammen.

Frivillige startet prosjektet

Det var Røysjømarkas venner som først kom med ideen og tok initiativ til et utsiktstårn i marka.

Så tok Drammen kommune over prosjektet gjennom Friluftsløftet 2017. Det handlet om at innbyggere på Åskollen, Tangen, Knive og Røysjømarka stemte på hvilke friluftstiltak de ønsket å prioritere i bydelen.

– Vi er kjempefornøyde. Tusen takk til Drammen kommune som har hjulpet oss å få til dette gromme turmålet, sa Knut Langeteig, nestleder i Røysjømarkas venner.

Nestleder i turforening står i skogen og prater om nytt utsiktstårn.
BILDE: Nestleder i Røysjømarkas venner, Knut Langeteig, fortalte at de er svært fornøyde med det nye utsiktstårnet.

Tror flere vil gå til toppen

Varaordfører i Drammen kommune, Ståle Sørensen, skrøt av arkitekturen til tårnet.

– Dette er noe vi i Drammen kan være stolte av. Jeg er ganske sikker på at dette kommer til å bli det nye utfluktsmålet for søndagsturer for folk på Åskollen, i Drammen, hele storkommunen, kanskje fylket og hele landet, sa Sørensen.

Varaordfører holder tale i skogen.
BILDE: Varaordfører Ståle Sørensen fikk gleden av å klippe snora til det nye utsiktstårnet.

Varaordføreren sa at Drammen er omkranset av et vakkert landskap, som blir tydelig med utsikten fra tårnet.

– Tårnet kan gi oss litt mer lokalpatriotisme, slik at det skaper sterkere tilhørighet til byen og landskapet vi lever i.

Etter talen fikk varaordføreren utdelt en saks for å klippe snora og åpne utsiktstårnet. Barna i Nordby Gård Barnehage og elever på 7. trinn fra Åskollen skole var de første som fikk gå opp vinkeltrappa og se den flotte utsikten.

Fire menn med blomster i hendene ser i kameraet ute i skogen ved Nordbykollen.
BILDE: F.v: Varaordfører Ståle Sørensen, byggeleder Lars Harald Frågodt i Drammen kommune, arkitekt Carl Erik Utengen i Arkitektgruppen Drammen AS og prosjektleder Bror Hallerud i Anleggsgartner øst.