Hvorfor er det så vanskelig å ta gode helsevalg?

De fleste av oss vet om et par grep vi kunne gjort som ville vært bra for helsa vår. Likevel kan det være vanskelig å ta disse valgene, spesielt hvis det innebærer å endre vaner. Hvorfor er det sånn?

Av: Ingeborg Johannessen og Kaia Høivik, kommuneoverleger

Vi har fått hjelp av psykologspesialist Zeenat Rafiq for å forstå dette.

– Når vi blir innhentet av hverdagen og kanskje føler oss slitne, overveldet, utmattet eller stresset, utsetter vi ofte gjøremål eller prøver å glemme dem, sier Rafiq, og fortsetter:

Problemet er at når vi utsetter ting, kan vi bruke mer energi på å grue oss til det vi skal gjøre, enn det faktisk koster å gjøre det. Vi mennesker er også vanedyr, og det å endre en vane kan derfor oppleves krevende om målene blir for ambisiøse.

Rafiq råder alle til å være bevisst på balansen mellom det vi kan klare og målene vi setter oss.

Hun gir oss tre tips for å klare å gjennomføre det vi ønsker å endre:

• Ikke ta på deg mer enn det du kan håndtere.
  • Velg de endringene du mener er viktigst.
  • Planlegg så du får ting gjort.

Bruk SMART-modellen

Ved bruk av denne modellen finner du først noe du ønsker å gjøre, men ikke kommer i gang med.

1.Skriv ned målet ditt.

2. Gjør ditt mål detaljert og spesifikt.

3. Gjør målet ditt målbart: Jeg er på vei når/jeg har oppnådd målet mitt når:

4. Gjør målet ditt oppnåelig: Hvilke ressurser trenger du for å oppnå målet?

5. Gjør målet ditt relevant: Skriv ned hvorfor du vil oppnå dette målet.

6. Gjør målet ditt tidsavgrenset: Sett en deadline på målet ditt og sett noen delmål.

Eksempelvis, hvis du ønsker å komme i gang med noen form for trening: Hva slags trening? Hvor skal du gjøre det, sammen med hvem, når er det realistisk å få det til? Når vet du at du har nådd målet ditt?

Vær detaljert i planleggingen

Vær gjerne såpass detaljert at du bestemmer deg for når du finner fram og skifter til treningsklær. Hvis du ønsker å bytte ut brus med vann: Skal du kutte ut brusen helt, eller tillate deg selv noe i helgene? Hvor skal du få vannet fra, skal du ha med deg vannflaske eller hente fra springen?

Målbart og oppnåelig

Målet ditt skal være både målbart og oppnåelig. Hvis du aldri har laget mat fra bunnen før, kan det være ambisiøst å tenke at du skal lage all mat med bare ferske ingredienser. Men kanskje kan du bestemme deg for noen friske grønnsaker til hvert måltid den neste uken?

For å lykkes skal målet ditt også være relevant og tidsavgrenset. Er du en stresset småbarnsfar eller - mor, er det ikke sikkert at det å bli topptrent er riktig mål for deg. Kanskje du heller kan bestemme deg for å gå trappene på jobb i stedet for å ta heisen neste måned?

Vær raus med deg selv

Mange av oss har dårlig samvittighet for noe vi «burde» gjort. Dette kan fort bli en negativ spiral. Vi føler oss dårlige, og synes det blir enda vanskeligere å få til endring. Men kan vi snu den dårlige samvittigheten til noe bra? Rafiq oppfordrer oss til å finne ut hva den dårlige samvittigheten forteller oss.

Når du ikke lar dårlige følelser overmanne deg, men heller studerer dem, er det lettere å tenke klart og finne ut hva som er mulig for deg i din hverdag.

– Vis raushet med deg selv, slik du ville ha gjort med en du er glad i, legger hun til.

Enkle grep kan gjøre stor forskjell

Velg noe du utsetter og ikke får gjort. Del gjøremål og krav i hverdagen opp i mindre deler. Da blir det mer overkommelige og lettere å komme i gang.

– Har du satt deg realistiske mål, er sjansene bedre for å lykkes. I stedet for dårlig samvittighet når du ikke får til noe, prøv å gi deg selv en klapp på skulderen når du får til det du har bestemt deg for! avslutter Rafiq.