Siste aktueltsaker om bybrua

RSS-strøm om bybrua

Prøveordning med taxi fra torg til torg

Fra november til april vil Drammen kommune prøve ut en ordning der de som har vanskeligheter med å bruke den midlertidige brua mellom torgene på Bragernes og Strømsø, kan kjøre taxi.

Prøveordning med taxi fra torg til torg

Her ligger den nye Bybrua

Stål er stål eller…? Nei, ikke helt. Når Drammen kommune trenger 1250 tonn stål til den nye Bybrua, er det viktig at alt stålet fra fabrikken er på stell.

Her ligger den nye Bybrua

Dykkere bidrar i sprengningsarbeidet

Mens vi andre hutrer over den midlertidige gang- og sykkelbrua mellom Strømsø og Bragernes, er det fire personer som dykker i timevis i det kalde vannet i elva. Dykkerne bidrar med nødvendig kompetanse i arbeidet med ny bybru.

Dykkere bidrar i sprengningsarbeidet

Har undersøkt saken om kostnadene for ny bybru

Bybrua blir vesentlig dyrere enn det som lå i de opprinnelige kostnadsanslagene. Nå har KPMG undersøkt hvorfor det er så stort avvik mellom kostnadsanslagene og det som blir de faktiske kostnadene og hva det er mulig å lære av dette.

Har undersøkt saken om kostnadene for ny bybru

Nå skal det erosjonsikres

Arbeidene med den nye Bybrua pågår for fullt. Timelapsen viser rivingen av brua fra slutten av mai og fram til starten av oktober. Det synes ikke så godt på overflaten hva som gjøres akkurat i disse dager, men etter uker med mudring har nå erosjonssikringen startet.

Nå skal det erosjonsikres