Bli med på vårrydding

Et sikkert vårtegn er at det dukker opp søppel når snøen smelter. Ryddedugnader bidrar hvert år til å fjerne store mengder søppel fra norsk natur. Alt du trenger er et par hansker, sekk eller pose og en plan for avfallshåndtering før du går ut og plukker søppel.

Søppelposer på bakken og mann og kvinne som viser fram det de har plukket.
BLI MED: Ryddedugnaden hjelper til å fjerne store mengder søppel fra naturen vår. Da blir det både finere rundt oss og et bedre miljø. Her bidrar to av kommunens ansatte, Eivind Ekholt Andersen og Regine Nornes.

Du kan bli med på en planlagt aksjon, eller lage din egen aksjon og få en ryddeaksjonskode. Aksjonene finner du, eller registrerer du, på Rydde-appen eller på www.ryddenorge.no

• Sekker og hansker kan hentes på Drammen bibliotek, knutepunkt Strømsø, knutepunkt Fjell, knutepunkt Åskollen, Svelvik innbyggertorg, Svelvik frivilligsentral, Mjøndalen frivilligsentral og Konnerud frivilligsentral.
  • Dersom du har en ryddeaksjonskode henter kommunen avfallet ditt. Send en e-post til christine.rinck@drammen.kommune.no før ryddeaksjonen, så avtaler vi sted for henting av avfallet.
  • Mindre mengder avfall kan du kaste i din egen avfallsbeholder. Ved større aksjoner må utstyr bestilles direkte fra Hold Norge Rent.

Husk at det er ferdselsforbud fra 15. april i fuglereservater langs sjø.

Tusen takk for at du bidrar i kampen mot forsøpling!

Egen plastdugnad

Visste du forresten at Handelens miljøfond deler ut midler til det som heter plastdugnaden? Der kan lag og foreninger søke om støtte og få 500 kroner per barn/ungdom som rydder.

Fristen for å søke er 7. juni.

Handelens miljøfond er handelens felles storsatsing for å løse miljøproblemer knyttet til plast. Alle butikker, kjeder og grossister som omsetter plastbæreposer kan bli medlem av Handelens miljøfond. Medlemmene betaler en kontingent på to kroner per plastpose de kjøper eller selger i Norge. Pengene som kommer inn til fondet er øremerket ulike miljøtiltak.