Flere kulturskole-tilbud i nærmiljøene

I høst startet kulturskolen opp på Fjell og i Solbergelva. Dermed er det nå kulturskole-tilbud sju ulike steder i kommunen.

FARGERIKE MALERIER: Lærer Magdalena Orlowska hjelper elevene Sana Dahdouh (til venstre) og Kinga Smierciak med å male fine og fargerike bilder på kulturskolen.

Utenfor klasserommene på Fjell skole leker noen barn i snøen. Inne er det en konsentrert stemning og få ord som veksles mellom barna som deltar på visuell kunst i regi av kulturskolen. Det som er av lyd kommer fra kulturskole-lærer Magdalena Orlowska. Hun går rundt og hjelper barna for at det de maler skal bli enda bedre.

– Elevene lærer blant annet tegneteknikk. De maler dyr og bruker sterke farger. Vi spør barna hva de selv vil, og det skal være gøy, smiler Orlowska.

Portrett av kvinnelig kunstlærer som smiler med barn som sitter ved pultene og maler i bakgrunnen.
VISUELL KUNST: Lærer i visuell kunst, Magdalena Orlowska, lar barna gjøre det de selv synes er gøy.

Og gøy er det, forteller kulturskole-elevene Ayse Belinay Gezen, Kinga Smierciak, Sana Dahdouh og Stefano Alda. De går alle på Fjell skole, i 4. og 5. klasse, og synes det er kjekt at kulturskolen nå har kommet i nabolaget.

– Da slipper vi å bli kjørt til byen, sier Ayse. Hun forteller at hun har blitt mye flinkere til å tegne og male etter at hun startet på kulturskolen.

Bord med maling i ulike farger, pensler og hendene til to barn som maler bilder.
FARGERIKT: Visuell kunst har blitt populært blant barna på kort tid.

Plass til flere

Klassen der barna tegner og maler heter visuell kunst, og har blitt populær på få uker. Det er også tre andre kulturskole-tilbud på Fjell etter skoletid: dans, teater og musikk. Timene holdes av lærere fra kulturskolen hver tirsdag, og i løpet av en kveld er det åtte ulike klasser. Først kommer barn fra 4. trinn og oppover, før barn fra 1. til 3. trinn har timer litt senere på kvelden.

– Det er enklere for både barna og foreldrene når det er i nærmiljøet. Det skal være lavterskel og vi har et godt samarbeid med skolen, forteller kulturkonsulent Christin Hoff ved Drammen kulturskole.

Kvinne med oransje genser sitter i front av en gul trapp med blå vegg bak inne på Fjell skole.
NÆRMIILJØ: Kulturkonsulent Christin Hoff forteller om de positive sidene ved å ha kulturskolen i nærmiljøet til barna.

Selv om klassene har blitt fylt godt opp på kort tid, er det fremdeles plass til flere barn. I hver klasse er det plass til 20 barn. Hoff håper blant annet at flere barn vil finne veien til musikktimene. Det samme ønsker musikklærer ved kulturskolen, Øystein Hansen Marker.

– Vi underviser blant annet i ukulele. Det er rytmelek med instrumenter og fordelen er at barna kan teste mange ulike instrumenter for å finne ut hva de liker, sier læreren.

Kulturskolen på Fjell har alt fra miksebord til trommer og piano. Målet er å få på plass et band for de som går på musikk. Man trenger ikke å ha spilt noe instrument tidligere for å delta på timene.

Musikklærer, mann med brunt hår og skjegg, står midt i klasserommet med miksebord foran seg. I bakgrunnen er det tre gitarer og et større trommesett.
MUSIKK: Øystein Hansen Marker håper flere barn vil finne veien til musikktimene, der de kan teste mange ulike instrumenter.

– Vinn-vinn

Rektor ved Fjell skole, Arnstein Larsen, roser tilbudet. Han sier det har vært etterspurt å få et kulturskoletilbud i nærområdet.

– Det er flott at elevene får et annet tilbud enn bare idrett i nærmiljøet etter skoletid, sier han.

Kulturskolen på Fjell er åpen for alle barn uavhengig av hvor de bor, men så langt ser man at de fleste barna går på Fjell skole.

– Barna er allerede kjent i lokalene og kulturskolen får låne utstyr av skolen. Det er vinn-vinn for barna. Vi har god plass og det er viktig at det fylles med aktivitet, sier rektoren.

Tre barn som danser på rekke i et klasserom.
DANS: Elevene Tuva Mogstad Bosness, Eysan Akbayie og Sunniva Kyvik-Klose går på dans på kulturskolen.

Flere steder i kommunen

Det er kulturskole-tilbud sju ulike steder i kommunen. Drammen kulturskole har til sammen 1900 elevplasser fordelt på ordinært tilbud, som er ukentlig undervisningstilbud og kortere kurs. Det er 60 dyktige lærere i kulturskolen.

Hovedlokasjonene for ordinært undervisningstilbud er Knutepunkt Svelvik, Folkets hus i Krokstadelva og Union Scene. I tillegg er det kulturskole på Brandengen skole, Fjell skole, Konnerud skole og Solberg skole.

Kulturskole-avdelinger: