Suppevogna er vinner av frivillighetsprisen 2023

– Dette er en veldig hyggelig og viktig anerkjennelse. 40 000 kroner betyr at vi kan bidra enda mer enn vi allerede gjør!

Tirsdag kveld mottok initiativtakerne bak Suppevogna den høythengende prisen på rådhuset. Med prisen fulgte også 40.000 kroner som kan brukes til valgfritt formål.

Alle de ti finalistene var invitert da vinneren ble avslørt.

Prisen ble delt ut av ordfører Kjell Arne Hermansen. Han gratulerte Suppevogna og trakk fram at frivilligheten er bærebjelken i drammenssamfunnet.

– Et gammelt ordtak sier at «den største gleden du kan ha, er å gjøre andre glad». Det er frivilligheten i et nøtteskall.

Suppe og en god prat

Svein Victor Borg, Thore Carlsen, Kjell Henriksen og Arild Østeby .
Vinnerne av årets frivillighetspris Svein Victor Borg, Thore Carlsen, Kjell Henriksen og Arild Østeby .

Det er Thore Carlsen, Arild Østeby, Kjell Henriksen og Svein Victor Borg som driver Suppevogna på frivillig basis. De fire står hver fredag på Torgeir Vraas plass på Strømsø og gir gratis suppe til de som trenger det. Suppevogna sørger ikke bare for mat, men også sosialt samvær og en god prat for de som måtte ønske.

Ifølge juryen har Suppevogna oppstått etter eget initiativ og de får ingen form for offentlig støtte. I tillegg til å gi mat til de som trenger det, bidrar Suppevogna også til redusert matsvinn ved å samle inn overskuddsvarer fra hoteller og butikker.

Også i fjor var Suppevogna blant de nominerte. De frivillige pensjonistene ble veldig glade for å motta prisen.

– Vi har frysi mye for dette, men vi gleder oss like mye til fredag uansett, forteller Thore Carlsen med et glimt i øyet.

– Dette er penger som går til å støtte noen som absolutt trenger det, sier en stolt Arild Østeby med et stort smil om munnen.

Mange frivillige ildsjeler

Ti finalister til årets frivillighetspris 2023 sammen med ordfører Kjell Arne Hermansen
Ordfører Kjell Arne Hermansen sammen med finalistene, som alle fikk diplom.

Det ble også delt ut diplom til alle ti finalister. De ti finalistene var Ski- og Ballklubben Drafn, Suppevogna, Petter Hagen, Linn Jeanette Mikalsen, De frivillige ved Frelsesarmeen Nedre Eiker, MIF senior Sti-gruppa, Stine Christiansen for innsats i Strømsgodset barnegospel, Mounir Hamoud, ungdomslederne i Åssiden kirke og Vassåsens venner.

Finalistene ble valgt ut blant 41 kandidater. Det er innbyggerne i Drammen kommune som har sendt inn forslag om hvem som fortjener pris for sitt frivillige arbeid. Nærutvalgene i hver kommunedel har så valgt ut én finalist, før en jury til slutt kåret vinneren.

Forslagene som har kommet inn, viser at det legges ned en solid innsats med frivillighet i kommunen vår. Det er stor bredde i hva slags frivillighet folk engasjerer seg i. Noen jobber for eksempel frivillig innen idrett, andre innen musikk eller integrering.

Prisen etter kommunesammenslåingen

Prisen i nåværende form ble opprettet og delt ut første gang i 2020 ved opprettelsen av ny kommune. Da ble de tre tidligere frivillighetsprisene i Svelvik, Nedre Eiker og Drammen slått sammen, og nye statutter og jurysammensetning vedtatt i utvalget for kultur, idrett og frivillighet.

I 2021 ble prisen justert litt for å synliggjøre frivilligheten i de ti kommunedelene. Derfor er finalistene fordelt på alle kommunedeler, og nærutvalgene har valgt ut hver sin finalist.

Tidligere vinnere av frivillighetsprisen

Disse har vunnet frivillighetsprisen tidligere år.

2022 Frivillige på Svelvik frivillighetssentral

2021 Røde Kors Drammen