RSS-feed for aktueltsaker

Økte skatteinntekter bedrer driftsresultatet

Drammen kommune hadde et driftsresultat på i overkant av 466 millioner kroner i fjor. Det meste av dette skyldes høyere skatteinntekter enn forventet og ekstraordinært uttak fra disposisjonsfondet hos Drammen Eiendom KF.

Økte skatteinntekter bedrer driftsresultatet

Gharahkhani og Hætta Isaksen åpner Kulturytring Drammen

Stortingspresident Masud Gharahkhani står for åpningen når Kulturytring går av stabelen i Drammen i juni. For andre gang samles kultur-Norge for å sette kunst og kultur på dagsorden i valgkampen – i kulturlivets svar på Arendalsuka.

Gharahkhani og Hætta Isaksen åpner Kulturytring Drammen

Fugleinfluensa påvist på villfugl i Drammen

Den siste tiden er det funnet en del døde villfugler i vår region. Mattilsynet har tatt prøver av noen av disse, og det er nå påvist høypatogent influensa A-virus (H5N1) hos minst én måke i Drammen sentrum. Alle som har fugler, for eksempel høner i hagen, må følge Mattilsynets restriksjoner for å forebygge smittespredning.

Fugleinfluensa påvist på villfugl i Drammen

Utbedring av Grev Wedel p-hus starter nå

I november i fjor falt utkjøringsrampen i Grev Wedel parkeringshus ned. Nå har Drammen Eiendom KF mottatt en grundig fagrapport om p-huset tilstand og kan starte utbedringsarbeidene.

Utbedring av Grev Wedel p-hus starter nå

Nytt kommuneombud på plass

Et nytt kommuneombud er på plass i Drammen kommune. Han heter Aleksander Hamre Leet, og begynte i jobben etter nyttår. Han skal være ombud for alle innbyggerne i kommunen.

Nytt kommuneombud på plass

Fortetting i og ved sentrumsnære områder

Det legges opp til å bygge boliger i og nært sentrum og senterområder i kommuneplanens nye arealdel. På den måten kan man bruke infrastruktur og kollektivtransport som allerede finnes, og gjøre det enklere for folk å sykle, gå eller ta buss/tog.

Fortetting i og ved sentrumsnære områder

Bevaring av kulturminner

Det skal sikres at viktige kulturminner i minst mulig grad går tapt som følge av utbygging. Det gjøres gjennom føringer i kommuneplanens arealdel. Bragernes og Strømsø pekes på som særlig viktige områder med kulturminner som skal bevares.

Bevaring av kulturminner