RSS-feed for aktueltsaker

Rådmannen legger fram et svært stramt budsjett

Rådmann Elisabeth Enger har lagt fram forslaget til handlings- og økonomiplan for perioden 2023-26 og budsjett for Drammen kommune i 2023. Kommunene har nå svært stramme økonomiske rammevilkår, og dette preger også drammensbudsjettet.

Rådmannen legger fram et svært stramt budsjett

BERT - for barna i kommunen

BERT er ikke navnet på en mann, men en forkortelse for barnevernfaglig eksternt ressursteam, som består av Marianne Halstenrud og Birgitte Nyblin-Austgulen. Det toårige prosjektet har som mål å forebygge omsorgssvikt og atferdsproblemer. Allerede høster lærere og barnehagelærere gode erfaringer av tiltaket.

BERT - for barna i kommunen

Lek og læring med fremtidens kompetanse

Flere tusen elever i drammensskolen jobber i disse dager med Lego League. Sist uke var rådmann Elisabeth Enger og Thomas Larsen Sola, kommunalsjef for barnehage og skole på besøk på Brandengen for å se hvordan prosjektet gjennomføres i praksis.

Lek og læring med fremtidens kompetanse

Ber om lovlighetskontroll for sykehjem

Forslaget om nedleggelse av Gulskogen og Fredholt bo- og omsorgssenter ble vedtatt på nytt i kommunestyret 1. november. Etter vedtaket ønsket mindretallet lovlighetskontroll. Kommunen avventer nå skriftlig begrunnelse fra politikerne.

Ber om lovlighetskontroll for sykehjem

Flomsikringen av Mjøndalen fortsetter med åpning av Vrangbekk

Norges Vassdrags- og energidirektorat (NVE) og Drammen kommune har i flere år jobbet med omfattende flomsikringstiltak i Mjøndalen. Tiltakene skal sikre store deler av sentrum mot fremtidige flommer. Nå er arbeidene med å åpne Vrangbekk godt i gang.

Flomsikringen av Mjøndalen fortsetter med åpning av Vrangbekk

Drammen kommune satser på leselyst

Drammen kommune har fått midler fra Utdanningsdirektoratet for å styrke skolebibliotekene. Det er ti drammensskoler som er med i prosjektet som har fokus på leselyst og leseforståelse for barn og unge.

Drammen kommune satser på leselyst

Nå skal det erosjonsikres

Arbeidene med den nye Bybrua pågår for fullt. Timelapsen viser rivingen av brua fra slutten av mai og fram til starten av oktober. Det synes ikke så godt på overflaten hva som gjøres akkurat i disse dager, men etter uker med mudring har nå erosjonssikringen startet.

Nå skal det erosjonsikres

Vil lære av suksess i Drammen

Helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol (Ap) fikk høre om erfaringene med lavterskeltilbudet Rask psykisk helsehjelp i Drammen kommune. – Veldig lærerikt, sa statsråden etter besøket.

Vil lære av suksess i Drammen

Ny behandling av sykehjemnedleggelsene

Forslaget om nedleggelse av Gulskogen og Fredholt sykehjem kommer nå opp til ny politisk behandling etter at Statsforvalteren i Oslo og Viken opphevet kommunestyrets vedtak på grunn av manglende medvirkning.

Ny behandling av sykehjemnedleggelsene